Kurban; Allah�a yaklaşmak ve O�nun rızasına ermek
niyetiyle kesilen hayvan demektir. Akıllı, hür, mukim ve dini ölçülere göre
zengin sayılan mümin, ilâhî rızayı kazanmak gayesiyle kurbanını kesmekle hem
Cenab-ı Hakk�a
hem de maddi durumlarının yetersiz olması sebebiyle kurban kesemeyenlere
yardımda bulunarak halka yaklaşmaktadır.
Görüldüğü gibi bu bayramın ruhunda Hakk�a yakınlık ve halka
fedakarlıkta bulunma anlayışı vardır. Kurban; -fıkhi hükmü ne olursa olsun-
Müslüman toplumların belirli simgesi ve şiarı sayılan ibadetlerden biri olarak
asırlardan beri özellikle milletimizin dinî hayatında önemli bir yer
tutmaktadır. Kurban, bir Müslüman�ın bütün varlığını gerektiğinde Allah yolunda feda etmeye
hazır olduğunun bir nişanesidir.
İlahî dinlerin sonuncusu olan İslam;
ferdi, ruhî-derûnî hikmetlere ve insanî erdemlere ulaştırmayı öngörürken;
toplumlar için, birleştirici ve bütünleştirici bazı emir ve uygulamaları da
müesseseleştirmiştir. İslam dininin bu üstün özelliği, zekat, hac ve kurban
gibi sosyal boyutlu malî ibadetlerde daha belirgin olarak ortaya çıkmaktadır.
Bu ibadetler, asırlardan beri bütün Müslüman toplumlarda, genel esasları ve özü
hiçbir değişikliğe ve müdahaleye uğramadan devam etmiş ve yeni nesillere
intikal ettirilmiştir.
Kurbanın bir ibadet olduğuna dair Kur�an-ı Kerim�de deliller
bulunmaktadır. Sâffât Suresi�nde (37/107); Hz. İbrahim�in oğlu Hz. İsmail�in yerine bir kurbanın, Allah tarafından kendilerine fidye
(kurban) olarak verildiği açıkça bildirilmektedir. Ayrıca diğer bazı ayetlerde
de kurban ibadeti ile ilgili nasslar mevcuttur:
�...
kendilerine rızık olarak verdiği kurbanlık hayvanlar üzerine belirli günlerde
Allah�ın
adını ansınlar. Artık onlardan siz de yiyin, yoksula fakire de yedirin.�(Hacc 22/28)
�Kurbanlık
büyükbaş hayvanları da sizin için Allah�ın dininin nişanelerinden kıldık. Sizin için onlarda hayır
vardır. Onlar saf saf sıralanmış dururken kurban edeceğinizde üzerlerine Allah�ın adını anın.
Yanları üzerlerine düşüp canları çıkınca onlardan siz de yeyin, istemeyen
fakire de istemek zorunda kalan fakire de yedirin. Şükredesiniz diye onları
böylece sizin hizmetinize verdik.� �Onların
etleri ve kanları asla Allah�a ulaşmaz. Allah�a ulaşacak olan ancak, sizin O�nun için yaptığınız,
gösterişten uzak amel ve ibadettir.� (Hacc 22/36;37) Bu ayetlerde zikredilen hayvan kesiminin,
et ihtiyacı temini için kesilen hayvanlar olmadığı, bunların ibadet amaçlı
birer uygulama oldukları gayet açıktır. Hz. Peygamber (sas) de, kurbanı bir
ibadet olarak kabul etmiş ve bizzat kendisi de kurban kesmiştir. Hz. Peygamber�in (sas), yedi deveyi
kendi eliyle kurban olarak kestiğini, Medine�de ise, boynuzlu ve alacalı iki koyun kurban ettiğini
sahabeden Enes (ra) rivayet etmektedir. (Buhârî, Hacc 117, 119; Müslim, Edâhî
17).
KİMLER KESMELİDİR?
Kurban kesmek, akıllı, buluğ çağına
ermiş, dinen zengin sayılacak kadar mal varlığına sahip ve misafir olmayan
Müslüman�ın
yerine getireceği malî bir ibadettir. Temel ihtiyaçlarından ve borcundan başka
20 miskal (80,18 gr) altın veya bunun değerinde para veya eşyaya sahip olan
kişi dinen zengindir; dolayısıyla Allah�ın kendisine bahşetmiş olduğu nimetlere şükran ifadesi ve
Allah yolunda fedakârlığın nişanesi olarak kurban kesmelidir.
KARI-KOCADAN HER BİRİ
KURBAN KESMELİ Mİ?
İbadetlerde sorumluluk ve bu
sorumluluğun bir neticesi olan ceza ve mükafat da bireyseldir. Bu nedenle, eğer
karı-kocadan her ikisi de dinen ayrı ayrı zengin hükmündeyseler ikisine de
kurban düşer. Ama kadın kendi malını tamamen kocasının emrine vermişse, bir
aileden bir kurban kesilebilir. Mal ayrılığı varsa, mükellefiyet ayrılığı da
var demektir.
YOLCU KURBAN KESMELİ
Mİ?
Yolcu kurban kesmekle mükellef
değildir. Ancak kesmesi halinde sevabını kazanır. Sefer halinde iken kurban
kesenler; bayram günleri içinde memleketlerine dönerlerse, yeniden kurban
kesmeleri gerekmez. Sefer halinde iken kurban kesmeyip de bayram günlerinde
memleketlerine dönenlerin, kurban kesmeleri uygun olur.
NE ZAMAN KESİLİR?
Kurban (udhiye), eyyâm-ı nahr (kurban
kesme günleri) denilen Zilhicce ayının onuncu, on birinci ve on ikinci günleri
kesilir. Kurban kesim vakti, bayram namazı kılınan yerlerde, bayram namazı
kılındıktan sonra, bayram namazı kılınmayan yerlerde ise ikinci fecrin
doğumundan sonra başlar; zilhiccenin on ikinci günü güneş batıncaya kadar devam
eder. Bu geçen süre içinde gece ve gündüz kurban kesilebilir. Ancak kurbanların
gündüzleri kesilmesi uygundur. Kurban Bayramı�nın birinci günü
kesmek daha faziletlidir. Diğer kurbanlarda ise herhangi bir vakit söz konusu
değildir
HAYVANLARDAN
HANGİLERİ ORTAK OLARAK KESİLEBİLİR?
Koyun veya keçinin bir kişi tarafından;
sığır, manda ve devenin ise, yedi kişiye kadar ortaklaşa kurban olarak
kesilebileceği Hz. Peygamber�in hadisleri ve uygulamalarla sabittir (Ebû Dâvûd, Dahâyâ,
7-8). Ortak olarak kurban edilebilen hayvanlar, tek veya çift sayıda ortak
tarafından kurban edilebilir.
KULAĞI DELİNMİŞ
HAYVAN KURBAN OLUR MU?
Hadis-i şeriflerde hayvanların kurban
edilmesine engel teşkil eden kusurlar; körlük, hastalık, topallık ve iliği yok
denecek kadar zayıflık olarak belirlenmiştir (bk. Ebû Dâvûd, Dahâyâ, 6).
Bunların dışındaki kusurlar ise, müçtehitler tarafından, kendi dönemlerindeki
hayvanların değerini düşüren kusurlar esas alınarak tespit edilmiştir.
Günümüzde, yaşayan hayvanların sayısını
tespit etmek, ülkemize girip çıkan hayvanları kontrol altına almak ve sağlıklı
olduklarına işaret etmek amacıyla marka takmak için hayvanların kulaklarının
delinmesi bir kusur değil, hayvanın sağlıklı olduğunun bir göstergesidir. Bu
itibarla kulakları delinen hayvanın kurban edilmesinde sakınca yoktur. Kaldı
ki, fakihlerin çoğunluğu kulağın delinmesini kusur kabul etmemişlerdir.
KURBANLIK HAYVANIN
ERKEĞİ Mİ DİŞİSİ Mİ DAHA FAZİLETLİ?
Hz. Peygamber�in hadis ve uygulamalarında,
cinsiyet ayrımı yapılmaksızın kurbanlık hayvanların vasıfları belirlenmiştir.
Bu itibarla kurban olup olmaması açısından hayvanların erkek veya dişi olması
arasında bir fark yoktur. Ancak, toplumun ihtiyaç ve anlayışları göz önünde
bulundurularak, küçükbaş hayvanlarda erkeğinin, sığır cinsinde ise dişisinin
kurban edilmesinin faziletli olduğu kabul edilmiştir. Bu görüşler, toplum
menfaati göz önünde bulundurularak ortaya konmuştur. Dişi sığırların kurban
edilmesinin üretime zarar vermesi halinde, erkek sığırların kurban edilmesi
toplum yararı açısından daha faziletlidir. Bu itibarla, ekolojik denge,
toplumun ihtiyaçları ve diğer şartlar göz önünde bulundurularak hangi cins
hayvanların öncelikli olarak kurban edilmesinin uygun olacağı belirlenmelidir.
KURBAN KESERKEN
NELERE DİKKAT EDİLMELİDİR?
Kurban edilecek hayvana acı
çektirilmemeli ve eziyet verilmemelidir. Hayvanlar ehil kişiler tarafından
kesilmeli ve kesim işlemi süratli bir şekilde yerine getirilmelidir. Ayrıca,
çevre temizliği ve ekolojik dengenin korunması için gerekli tedbirler
alınmalıdır. Kurban kesimi esnasında, psikolojik açıdan etkilenmemeleri için
çocukların kesim mahallinden uzak tutulmalarına dikkat edilmelidir. Aynı
şekilde, hayvanların diğerinin kesimini görecek şekilde yan yana
bulundurulmamalarına özen gösterilmelidir.
KURBAN ETİ NASIL
DEĞERLENDİRİLMELİDİR?
Hz. Peygamber, kurban etinin üçe taksim
edilip, bir bölümünün kurban kesmeyen yoksullara dağıtılmasını, bir bölümünün
akraba, tanıdık ve komşularla paylaşılmasını, birinin de evde bırakılmasını
tavsiye etmiştir. Ailenin durumuna göre tamamı da evde bırakılabilir. Ancak,
etin bir kısmının ya da tamamının dağıtılması da uygun olur.
KURBAN DERİSİ NASIL
DEĞERLENDİRİLMELİDİR?
Kurbanın derisi, bir fakire veya hayır
kurumuna verilmelidir. Kurban derilerinin para karşılığında satılması, kurbanın
kesimi veya bakımı için ücret olarak verilmesi uygun değildir. Hz. Peygamber,
Veda Haccı�nda
Hz. Ali�ye,
kurban olarak kesilen develerin derilerinin sadaka olarak vermesini emretmiştir
(Ebu Davud; Menasik, 20)
KURBANLIK HAYVAN
TARTIYLA ALINABİLİR Mİ?
Kurbanlık hayvan, kilo birim fiyatı
belirlenmek suretiyle canlı olarak tartılıp alınabilir. Hayvanın fiyatı,
kesildikten sonra eti tartılarak da belirlenebilir. Ancak kilo fiyatının rayiç
bedeli şeklinde belirsiz bırakılmayıp, kesin olarak belirlenmesi ve derisi,
kellesi ve sakatatının satıcıda kalmak üzere akitten istisna edilmemesi
gerekir.
GAYR-İ MEŞRU YOLLA
KAZANILAN PARAYLA KURBAN KESİLEBİLİR Mİ?
İslâm dini kişilerin meşrû işlerle
uğraşmalarını ve geçimlerini helâl yollardan elde etmelerini önerir. Buna
rağmen gayr-i meşru yolla bir kazanç elde edilmiş ve bu kazancın sahibi belli
ise, bunun sahibine iade edilmesi; belli değil ise, karşılığında sevap
beklenmeksizin yoksullara veya hayır kurumlarına verilerek elden çıkarılması
gerekir. Bu itibarla, gayr-i meşru yolla elde edilen para ile kurban kesmek
uygun değildir. İbadetler helal parayla yapılmalıdır. Kurban, Allah�a yaklaşmak demektir.
�Haram�la Allah�a yaklaşamayız! Önce
ciddi anlamda tövbe etmeliyiz.
VEKALET YOLUYLA
KURBAN KESİLEBİLİR Mİ?
Kurbanı, kişinin kendisi kesebileceği
gibi, vekalet yoluyla başkasına da kestirebilir. Zira kurban mal ile yapılan
bir ibadettir; mal ile yapılan ibadetlerde ise vekalet caizdir. Vekalet yoluyla
kurban kestiren kişi kendi bulunduğu yerde birisine vekalet verebileceği gibi,
başka bir yerdeki kişi veya kuruma da vekalet verebilir. Vekalet, sözlü veya
yazılı olarak verilebilir.
KADIN, KURBAN
KESEBİLİR Mİ?
Hayvan kesiminde, bu işlemi yapacak
kişinin akıl ve temyiz gücüne sahip, Müslüman olmasının dışında bir şart
bulunmamaktadır. Bu şartları taşıyan kişi kadın olsun, erkek olsun kurban
kesebilir.
KURBAN KESMENİN
FAZİLETİ VE SEVABI
Kurban kesmenin fazileti ve sevabıyla
alakalı Allah Rasulü (sas) şöyle buyuruyor: �İnsanoğlu kurban kesme gününde Allah katında kan akıtmaktan
daha makbûl bir amel işlememiştir. O kurban, kıyâmet günü boynuzları, kılları
ve çatal tırnakları ile aynen gelecektir. Çünkü kan yere düşmeden Allah�ın kabûl mahalline
düşmektedir. Artık kurbanlarla gönlünüz hoşnut olsun.�
Bir diğer rivâyette Peygamber Efendimiz
(sas), �Kurban
kesen için her kıl karşılığında bir sevap vardır.� buyurmuştur.
(Tirmizî, Kurban, 1)
HANGİ HAYVANLARDAN
KURBAN OLUR?
Kurban; koyun, keçi, sığır, manda ve
deveden olur. Bunlardan devenin 5, sığır ile mandanın 2 ve koyun ile keçinin 1
yaşını doldurmuş olmaları gerekir. Ancak koyunlar 6 ayı tamamladıkları halde,
yaşını doldurmuş gibi gösterişli olurlarsa bunlar da kurban edilebilir. Bu
hayvanların dışında tavuk, horoz gibi hayvandan kurban olmaz. Bir koyun veya
keçiyi ancak bir kişi kurban edebilir. Fakat sığır, manda ve deve yedi kişiye
kadar ortaklaşa kurban edilebilir.
MANDADAN DA KURBAN
OLUR MU?
Manda bazı yörelerde camız-dombay
olarak adlandırılan hayvanın adıdır. İslam mandayı öküz sınıfı içinde mütalaa
etmiştir. Buna göre manda zekat, kurban ve benzeri şeylerde aynen öküzün tabi
olduğu hükümlere tâbidir.
TAKSİTLE KURBAN
KESİLEBİLİR Mİ?
İster peşin ister taksitle olsun satın
aldığı hayvan kişinin mülkiyetine geçtiğinden, bu hayvanın kurban edilmesinde
sakınca yoktur.
KURBAN BİZE HAC
DUYGUSUNU HİSSETTİRİR
Kurban bize bir diğer ibadeti; haccı
hatırlatır. Hacca gidemeyenlere hac tadını veren bu ibadette Hz. İbrahim�in başarıyla verdiği
imtihanın bir tezahürünü yaşarız.
�KURBAN� ÇOCUKLARI NASIL ETKİLER?
Kurban kesiminin hassas çocuklarda
belli bir hüzün oluşturduğu gerçektir. Çocukların kesimi görmemesi de iyi olur.
Ama diğer yandan her türlü şiddetin, istismarın ve cinselliğin çocukları
olabilecek en kötü tarzlarda �etkileyecek� şekilde kullanılması önemsenmezken, kurbanın �itici� bir ibadetmiş gibi
sunulması çok ilginçtir. Bu anlamda kurban kesmemeye çocukları mazeret
gösterenlerin gerekçeleri de anlamsızdır. Çocuklarımızı şiddetten korumalı ve
kurbanı neden kestiğimizi de anlatmalıyız.
KURBAN, İSLÂM DİNİNİN
SEMBOLÜDÜR
Cenâb-ı Hakk, Kevser Sûresi�nde, �Rabb�in için namaz kıl ve
kurban kes.�
buyuruyor. Bu âyet-i kerimedeki �namaz�dan
maksat bayram namazı, �kesmek�ten kasıt da, kurban
kesme günlerinde kesilen hayvanlardır. Başka bir âyet-i kerimede ise, kurbanlık
develerden şöyle bahsedilir: �Kurbanlık develeri de size, Allah�ın şeâirinden kıldık.� (S. Hac, 36)
KURBAN CÖMERTLİĞİ
TEŞVİK EDER
Kurban yardımlaşma bayramıdır aynı
zamanda. İnsanın vermesini, yardım etmesini kolaylaştırır, nefsin cimriliğe
çağıran telkinlerini gözardı edebilmeyi öğütler. Dünya malından tutkunluğu
önler. Fakirlere bir dayanak olur, hayata bağlar. Kurban; kardeşlik,
yardımlaşma ve dayanışma ruhunu canlı tutar. Kurban, gerek fert gerekse toplum
açısından çeşitli yararlar taşıyan malî bir ibadettir. Kişi kurban kesmekle
Allah�ın
emrine boyun eğmiş ve kulluk bilincini koruduğunu canlı bir şekilde ortaya
koymuş olur. Kurban; toplumda kardeşlik, yardımlaşma ve dayanışma ruhunu canlı
tutar, sosyal adaletin gerçekleşmesine katkıda bulunur. Özellikle et satın alma
ihtimali hiç bulunmayan veya çok sınırlı bulunan yoksulların bulunduğu
ortamlarda onun bu rolünü daha belirgin biçimde görmek mümkündür. Zenginin
malını Allah�ın
rızası, yardımlaşma ve başkalarıyla paylaşma yolunda harcama zevk ve
alışkanlığını verir. Onu cimrilik hastalığından, dünya malına tutkunluktan
kurtarır. Fakirin de varlıklı kullar aracılığıyla Allah�a şükretmesine, dünya
nimetinin yeryüzündeki dağılımı konusunda karamsarlık ve düşmanlıktan kendini
kurtarmasına, kendini toplumun bir üyesi olarak hissetmesine vesile olur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder