MUSKA
Bazı hastalıkları, kötülükleri ve nazarı uzaklaştırmak için
boyna asılan veya üstte taşınan yazılı kağıt; üç köşeli şekilde katlanmış şey;
üç köşeli bir nüsha manalarında kullanılır.
Muska kelimesinin aslı "nüsha"dır. Arapça nüsha'dan Türkçeye bu
şekilde, değişerek geçmiştir. Buna Kuzey Afrika'da "hurz", Doğu Arabistan'da
"hamaya", "hafiz" yahutta "maâza", Türkiye'de "muska", "nusha" veya "hamail"
denir. Hadis ve fıkıh kitaplarında, "rukye" olarak geçmektedir.
Muska, genellikle olası bir hastalıktan korunmak veya tedavî
amacıyle yazılarak taşınır. Çoğunlukla üçgen biçiminde meşin, teneke, gümüş ve
altın kalplar içine konarak boyna asılır ya da kola takılır. Dört köşeli veya
kalp biçimiııde kaplara da konan hamail, bütün İslâm dünyasında yaygın biçimde
kullanılmaktadır.
Muskalara yalnızca sûre, ayet, hadis veya bir dua yazıldığı
gibi, Allah'ın, meleklerin, efsanevî kişilerin adları, anlaşılmaz tılsımlı
sözler, simgeler, yıldız işaretleri, rakamlar, rumuz ve işaretler, insan ve
hayvan resimleri ile garip harf şekilleri de yazılıp çizilmiştir. Sûre, ayet,
hadis ve duanın yazıldığı muskalar İslâm dönemine; diğerleri ise, İslâm'dan
önceki batıl inanç ve hurâfelere aittir.
Müslümanlar arasında muskalara 113. sûre olan Felak, 114. sûre
olan Nâs, Yasin, Fâtiha süreleri, Âyetü'l-Kürsi (2/256), Âyetü'l-Arş (9/130),
diğer çeşitli ayet, hadis ve dualar yazılır.
İslâm fıkhı âlimleri, zararı gideren şeyleri üçe ayırmışlardır:
Birincisi, açlık için ekmek yemek ve susuzluk için su içmek gibi kesin
olanlarıdır. İkincisi, tıbbî tedâvilerin bir kısmı gibi muhtemel (maznûn)
olanlardır ve üçüncüsü de, okuyarak tedâvi gibi, etkisi ihtimalli olanlardır.
Zararı gidereceği kesin olan şeyi kullanmak farz ve onu terketmek haramdır.
Muhtemel olanı yapmak iyidir. Ancak onu terketmek haram değildir. Üçüncü türünü
yapmak da caizdir (Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini Kur'ân Dili, İstanbul 1970,
IX, 6395 vd.).
Dolayısıyle İslâm'a göre nazar, korku ve benzeri bazı
psikolojik hastalıklar için sûre, ayet, hadis ve duaları okumak ve yazıp bir
yere asmak caiz kabul edilmiştir.
Her şeyden önce İslâm dini, insan sıhhâtinin korunmasına ve
hastalandığı zaman tedâvî görmesine son derece önem vermiştir. Ebu Hureyre, İbn
Abbâs ve İbn Mes'ûd'tan rivâyet edildiğine göre, birisi Hz. Peygamber (s.a.s)'in
huzuruna gelerek, "Ya Rasûlallah, gerektiğinde tedâvi olalım mı?" diye sormuş.
Hz. Peygamber (s.a.s) bu soru üzerine: "Ey Allah'ın kulları tedâvi olunuz. Yüce
Allah ihtiyarlığın dışındaki her hastalığın şifâsını da yaratmış" diye
buyurmuştur (Buhârî, Tıb, 1; et-Tirmizî, Tıb, 2;)
Ebu Sâîd kanalıyla rivâyet edilen bir hadiste, Hz. Peygamber
(s.a.s)'in muavvizeteyn* (Felak ve Nas) sûreleri nazil oluncaya kadar, insan ve
cinlerin nazarlarından Allah'a sığındığı açıklanmaktadır (et-Tirmizî, Tıb, 16;
İbn Mace, Tıb, 33).
Hasta olan bir insanın dua etmesi ve okuması câiz olduğu gibi,
salih kimselere bunu yaptırmak da câizdir. Hz. Aişe (r.a)'dan şöyle rivâyet
edilmiştir: Hz. Peygamber (s.a.s) hasta olan akrabalarının üzerine okuyarak sağ
eliyle onları sıvazlar ve şöyle derdi: "Ey Allah'ım, ey insanların Rabb'ı, şu
hastalığı götür, şifâ ver, şifâ veren Sensin. Senin vereceğin şifâdan başka şifâ
yoktur. Hastalığı ortadan kaldıracak bir şifâ ver" (İbn Mace, Tıb, 35, 36).
Bu ve benzeri rivâyetlere göre, okuma ve yazma sûreti ile
tedâvî caizdir. Ancak bunun için bazı şartlar vardır. Bu şartları şöyle
sıralamamız mümkündür:
1- Okunan ve yazılan şey sûre, ayet, hadis veya manası
anlaşılan dua olacak.
2- Manası bilinmeyen bir takım isim, harf, resim ve işâretler
kullanılmayacak. Buna göre, yukarıda anlatılan ikinci çeşit muskalar İslâm'a
göre haram ve yasaktır.
3- Tıbbi tedâvide olduğu gibi, burada da şifâ verenin yalnız
Allah olduğuna inanılacak; O'ndan başkasından hiç bir şey umulmayacaktır.
4- Sevdirmek veya nefret ettirmek gibi, tedâvi ile alakası
olmayan şeyler için yapılmayacaktır (Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini Kur'ân Dili,
IX, 6397).
Dikkat edilecek diğer bir husus da muska yazarken veya
yazdırırken, İslâm'a muhalif olan her şeyden uzak durmak gerekir. Ölçü İslâm ve
niyet Allah'ın rızası olmalıdır.
Âlimlerin çoğunluğu, okuma veya yazma yolu ile tedâviden ücret
almayı câiz görmüş bunu haram kabul etmemişlerdir (et-Tirmizî, Tıb, 20; el-Aynî,
Umdetu'l-Kari, V, 647). Ancak bunu istismar etmemek gerekir.
Yukarıdaki şartlara uygun olarak yazılan muskaları kullanmak ve
taşımak (caizin terki ise evlâdır). İslâm dini açısından herhangi bir sakıncası
yoktur; fakat bu şartlara aykırı olarak yazılan ve taşınan muskalar, Allah'a
ortak koşma (şirk) anlamına geleceğinden, kesinlikle yasaklanmış, haram kabul
edilmiştir.
Nureddin TURGAY
|
Arkadaşlar kendim yazıyorum araştırıyorum yani faydalı bilgiler okuyun çok güzel ve okudum kitaplardan alıp yazarak kayıt ediyorum beni etkileyen yazıları sizler le paylaşmak istiyorum
REKLAM
16.04.2017
Muska nedir ?
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
-
AVAMİL بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين والصلوة والسلام على رسولنا محمد وعلى اله و اصحابه واه...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder