AVAMİL
بسم الله
الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين
والصلوة والسلام على رسولنا محمد وعلى اله و اصحابه واهل بيته اجمعين
(adede halkih ve rıza nefsih ve zinete
arşih ve midade kelimatih )
İrabı anlamak isteyen herkesin 100
şeyi bilmesi lazımdır. Bu 100
şeyden 60 tanesine AMİL , 30 tanesine MAMUL , 10 tanesine de İRAB denir.
AMİLLER
:
Cümle
içinde kelimenin son harekesini belirleyen kelimelere AMİL denir. İki kısımdır. A ) lafzi
amiller B ) manevi amiller.
Lafzi
amiller de 2 kısımdır. 1) semai
amiller 2) kıyasi amiller .
SEMAİ
LAFZİ AMİLLER : adet olarak 49
tanedirler ve 5 bölüme ayrılırlar.
Semai
: bir kaidesi olmayan , araplardan duyulan demektir. Kıyasi : kaidesi olan.
Lafzi : dille söylenen demektir.
A
– ( semai lafzi amillerden birincisi ) : bir ismin sonunu cerr ( esre ) eden harflerdir ki
bu harflere “ harfi cerr” ve “harfi
izafet” denilir. Bunlar 20 tanedirler.
1- (ﺐ ) “ BA” harfidir . örnek : ﻪﻟﻟﺎﺑ ﺖﻧﻣﺁ (amentu billahi) (ALLAH a inandım) gibi.
2- ( ﻥﻣ ) “ min” harfidir . örnek : ﺏﻧﺬ ﻝﻛ ﻥﻣ ﺖﺑﺗ ( tubtu min kulli zenbin ) ( bütün
günahlardan tövbe ettim) gibi.
3- ( ﻰﻟ ﺇ ) “ ila”
harfidir. Örnek : ﻲﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍﻰﻟﺇ ﺖﺑﺗ ( tubtu ilallahi teala ) ( ALLAH TEALA ya
tövbe ettim ) gibi.
4- ( ﻥﻋ ) “an” harfidir. Örnek : ﻢﺍﺭﺣﻟﺍﻥﻋ ﺖﻓﻓﻛ ( kufiftu anilharami ) ( haramdan men edildim) gibi.
5- ( ﻰﻟﻋ ) “a’la” harfidir. Örnek : ﺐﻧﺫﻣ ﻞﻛ ﻰﻟﻋ ﺔﺒﻮﺗﻠﺍ ﺏﺠﺗ (
tecibu ttevbetu ala kulli
muznibin ) (
her günahkar üzerine tövbe etmek vaciptir )
gibi.
6- ( ﻞ ) “lam” harfidir. Örnek : ﻲﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟ ﺪﻳﺒﻋ ﺎﻧﺃ ( ene
ubeydun lillahi teala ) ( ben ALLAH TEALA nın – için – kulcağızıyım) gibi.
7- ( ﻰﻔ ) “fi” harfidir. Örnek : ﺔﻧﺟﻠﺍﻰﻔ ﻊﻳﻂﻣﻠﺍ ( el muti u fi l cennet i ) ( itaat eden cennettedir) gibi.
8- ( ﻚ ) “kaf” harfidir. Örnek : ﺊﺷ ﻪﻟﺛﻣﻛ ﺲﻳﻟ ( leyse ke mislihi şeyun ) ( O nun benzeri gibi
hiçbir şey yoktur ) gibi.
9- ( ﻰﺗﺤ ) “ hatta “ harfidir. Örnek
: ﺖﻭﻤﻟﺍ ﻰﺗﺤ
ﻲﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍ ﺩﺑﻋﺃ ( a’budu llahe teala hatta l
mevti ) (ölüme kadar ALLAH TEALA ya ibadet
ederim) gibi.
10-( ﺏﺭ ) “rubbe” harfidir. Örnek : ﻥﺁﺮﻗﻟﺍ ﻪﻧﻌﻟﻳ ﻞﺎﺘ ﺏﺭ
( rubbe talin
yel’anuhu l kuran u) ( nice okuyucular vardır ki kuran onlara
lanet eder) gibi.
11-( ﻡﺳﻗﻟﺍ ﻭﺍﻭ ) “ vav” ul gasemi – yemin
“vav” ı dır.
Örnek : ﺭﺋﺎﻜﻠﺍ ﻥﻠﻌﻓﺍ ﻻ ﻪﻟﻟﺍﻭ ( vallahi la ef’alenne l kebaire ) ( ALLAH a yemin ederim ki asla büyük günahları yapmayacağım)
gibi.
12-( ﻡﺳﻗﻟﺍ ﺀﺎﺘ ) “ ta” ul gasemi – yemin “ta” sı dır.
Örnek
: ﺽﺋﺍﺭﻔﻠﺍ ﻥﻠﻌﻓﻷ ﻪﻟﻟﺎﺗ ( tallahi le ef’alenne l feraida) ( ALLAH a yemin ederim ki elbette farzları yapacağım) gibi.
13-( ﺎﺸﺎﺣ ) “haşa” harfidir. Örnek : ﻢﻠﺎﻌﻠﺍ ﺎﺸﺎﺣ ﺲﺎﻧﻠﺍ ﻚﻠﻫ ( heleke n nasu haşa l alimi ) ( alimler hariç , insanlar helak oldu ) gibi.
14-( ﻼﺧ ) “ hala” harfidir. Örnek : ﻪﻣﻠﻌﺒ ﻞﻣﺎﻌﻠﺍ ﻼﺧ ﻥﻭﻣﻠﺎﻌﻠﺍ ﻚﻠﻫ
( heleke l alimune hala l amili bi ilmihi ) ( ilmiyle amel edenler hariç
, alimler helak oldu) gibi.
15-( ﺍﺩﻋ ) “ada” harfidir. Örnek : ﺺﻠﺧﻣﻠﺍ ﺍﺩﻋ ﻥﻭﻟﻣﺎﻌﻠﺍ ﻚﻠﻫ ( heleke l amilune ada l muhlısi ) ( ihlaslılar hariç , amel edenler helak oldu) gibi.
16-( ﺫﻣ ) “muz” harfidir. Örnek : ﻍﻭﻟﺒﻠﺍ ﻢﻭﻴ ﺫﻣ ﻪﺗﻟﻌﻓ ﺏﻧﺬ ﻝﻛ
ﻥﻣ ﺖﺑﺗ ( tubtu min
kulli zenbin fealtuhu muz
yevmi l buluği ) ( buluğa erdiğim günden
beri yapmış olduğum bütün günahlardan tövbe
ettim ) gibi.
17-( ﺫﻧﻣ ) “munzu” harfidir. Örnek : ﻍﻭﻟﺒﻠﺍ ﻢﻭﻴ ﺫﻧﻣ ﺓﻭﻠﺼﻠﺍ ﺏﺠﺗ ( tecibu s salatu munzu yevmi l buluği ) ( buluğa erilen günden
itibaren namaz farz olur) gibi.
18-( ﻻﻭﻟ ) “levla” harfidir. Kendisine bir zamir bitiştiği zaman harfi cerr
olur. Örnek : ﺲﺎﻧﻠﺍ
ﻚﻠﻬﻠ ﻪﻟﻟﺍ ﺔﻣﺤﺭﺎﻳ ﻙﻻﻭﻟ ( levlake ya rahmetallahi leheleke n nasu ) ( ey ALLAH ın rahmeti , sen olmasaydın elbette insanlar helak olurdu ) gibi.
19-( ﻪﻣﻳﻜ ) “keyme” harfidir. “key” ,
niçin manasındadır. İstifham “ma” sına dahil olduğunda harfi cerr olur. Örnek :
ﺖﻳﺻﻋ ﻪﻣﻳﻜ ( keyme asayte ) ( niçin
– neden asi oldun ) gibi.
20-( ﻞﻌﻠ ) “lealle” harfidir. Ukeyl kabilesinin lugatında harfi cerr olarak
geçer. Örnek : ﻰﺑﻭﻧﺫ ﺭﻓﻐﻴ ﻪﻟﻟﺍ ﻞﻌﻠ ( leallallahi yağfiru zunubi ) ( umulur ki
ALLAH günahlarımı bağışlar ) gibi.
B
– ( semai lafzi amillerden ikincisi ) : İsmini nasb (fetha- üstün) , haberini ref’a ( zamme-
ötre) yapan harflerdir. Bunlar 8 tanedir.
1- ( ﻥﺇ ) “ inne “ harfidir. Örnek :
ﺊﺷ ﻞﻛ ﻡﻟﺎﻋ
ﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍ ﻥﺇ (
inne llahe teala
alimu kulli şeyin ) ( şüphesiz
ALLAH TEALA her şeyi bilendir) gibi.
2- ( ﻥﺃ ) “enne” harfidir. Örnek : ﺊﺷ ﻞﻛ ﻰﻟﻋ ﺭﺩﺎﻗ ﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍ ﻥﺃ
ﺪﻗﺗﻋﺍ (
a’tegidu enne llahe
teala gadirun ala kulli şeyin ) ( muhakkak
ALLAH TEALA nın her şeye kadir olduğuna inanıyorum) gibi.
3- ( ﻥﺄﻜ )
“keenne” harfidir. Örnek : ﺭﺎﻧ ﻢﺍﺭﺣﻠﺍ ﻥﺄﻜ ( keenne lharame
narun ) ( sanki haram
ateştir) gibi.
4- ( ﻥﻜﻠ ) “lakinne” harfidir. Örnek
: ﺯﺋﺎﻓ ﻡﻠﺎﻌﻠﺍ
ﻥﻜﻠ ﻞﻫﺎﺟﻠﺍ ﺯﺎﻓ ﺎﻣ (
ma fazel cahilu lakinne l alime faizun) ( cahil kurtulamadı lakin alim kurtulur) gibi.
5- ( ﺖﻴﻟ ) “leyte” dir. Örnek : ﺪﺣﺍ ﻞﻛﻟ ﻖﻭﺯﺭﻣ ﻡﻠﻌﻠﺍ ﺖﻴﻟ ( leyte l ilme merzugun li kulli
ehadin ) ( keşke , herkes ilimle rızıklanmış olsaydı) gibi.
6- (ﻞﻌﻠ ) “ lealle “ dir. Örnek : ﻰﺑﻧﺫ ﺭﻓﺎﻏ ﻪﻟﻟﺍ ﻞﻌﻠ ( lealle
llahe ğafiru
zenbi) ( umulur ki ALLAH günahımı bağışlar) gibi.
Bu 6 tanesine , “ fiile benzeyen harfler” denilir.
7- ( ﻻﺇ ) “ illa “ dır. İstisna-i
munkatı’ için olan ﻻﺇ dır
.Örnek :
ﺎﻬﻧﻤ ﺔﺑﺭﻗﻣ ﺔﻋﺎﻁﻠﺍ ﻻﺇ ﺔﻧﺠﻠﺍﻥﻋ ﺓﺩﻌﺑﻣ ﺔﻳﺻﻌﻣﻠﺍ ( el ma’sıyyetu muba’idetun
an il cenneti illa ttaate
mugarribetun minha )
( günah cennetten uzaklaştırıcıdır, ancak itaat ona- cennete yaklaştırıcıdır) gibi.
(Müstesna i munkatı : الا ve kardeşleriyle topluluktan
çıkartılmadığı halde bunlardan sonra gelendir.ما جائني القوم الا حمارا . müstesna i munkatı da لكن manası vardır.o zaman örnek ما جائني القوم لكن حماراجاء olur. Muğni....)
8 - ( ﻻ ) “ la “ dır. Nefyul cins içindir ;
cinsindenden olan bütün fertlerden hükmü kaldıran “la” dır. Örnek : ﺯﺋﺎﻓ ﺭﺷ ﻞﻋﺎﻓ ﻻ ( la faaile şerrin faizun ) (hiçbir
şerr işleyen kurtulamaz. )
C
– ( semai lafzi amillerden üçüncüsü ) : ismini ref’a ,haberini nasb eden harflerdir. Bunlar
2 tanedir ve bunlara ﺲﻳﻟ (leyse) ye benzeyen denir. Çünkü ﺲﻳﻟ (leyse) manasındadırlar.
1- ( ﺎﻣ ) “ ma”
.
örnek : ﻥﺎﻜﻣﺑ ﺎﻧﻜﻣﺘﻣ ﻪﻠﻠﺍﺎﻣ ( ma
llahu mütemekkinen
bi mekanin ) (
ALLAH (c.c.) , her hangi bir mekanda yerleşik değildir
- olmadı)
2- ( ﻻ ) “ la “ .
örnek : ﻪﻠﻠ ﺎﻬﺑﺎﺷﻣ ﺊﺷ ﻻ
( la şey un
müşabihen lillahi teala ) ( Allah Teala ya benzeyen bir şey olmadı )
NOT : ﻻ harfi için verilen örnek uygun değildir.
Kitabın aslına bağlı kalmak için örnekleri değiştirmiyoruz. Çünkü burada leyse
ye benzeyen “la” değil , cinsinden hükmü
nefyeden “la” kullanılmalıdır . ikisinin arasında bariz farklar vardır. Yani
leyse ye benzeyen “la” ile cinsten hükmü nefyeden “la” arasında.
( MA leyse ye daha kuvvetli benzediği için( 1- hem olumsuzluk için hemde
şimdiki halin olumsuzluğu için kullanılır. 2- haberine “ba” bitişir.
( ما زيد بمنطلق )
leyse gibi hem marifede hem de nekirede amel eder.
ما زيد منطلق - لارجل
خيرأ منك
LA
daha az benzediği için , ( 1- sadece olumsuzluk içindir.şimdiki halin
olumsuzluğu için kullanılmaz.2- haberine “ba” bitişmez.) sadece nekirede amel
eder. لارجل أفضل منك
Leyse ye benzeyen LA ile cinsi nefyeden LA arasındaki
fark açıktır.
a) lafzen
amelleri zıttır.
b) manen ise , cinsini nefyeden LA da recul
cinsinden hiç kimse senden daha faziletli değildir, leyse ye benzeyen LA da ise
başka biri senden faziletli olabilir manası vardır… muğni kitabı...)
D – ( semai lafzi amillerden dördüncüsü ) : Fiili muzariyi nasb eden
harflerdir ki 4 tanedirler.
1- (
ﻥﺃ ) “ en” harfidir. Cümleyi mastara
çevirir. Örnek
: ﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍ
ﻊﻳﻁﺍ ﻥﺃ ﺏﺣﺍ (
uhibbu en utiia llahe
teala) ( Allah
Teala ya itaat etmemi severim) .
2- ( ﻥﻠ ) “ len “ harfidir. Tekidi
nefyi istikbal ,yani gelecek zamanın kuvvetli olumsuzluğu içindir. Örnek : ﻥﻳﺭﻓﺎﻜﻠﻟ ﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍ ﺭﻔﻐﻳ ﻥﻠ ( len yağfira llahu teala lil kafirine ) ( Allah Teala , asla kafirleri bağışlamayacaktır)
3- ( ﻰﻜ ) “ key “ harfidir. Sebep
bildirir. Örnek : ﻡﻠﻌﻠﺍ
ﻝﺻﺤﺍ ﻰﻜ ﺭﻤﻌﻠﺍ ﻞﻭﻁ ﺏﺣﺍ ( uhibbu tuulel umri key
uhassıle l ilme ) ( ilim tahsil edebilmem
için ömrün uzun olmasını severim)
4- ( ﻥﺫﺇ ) “ izen “ harfidir. Örnek :
( “Allah Teala ya itaat ediyorum” diyen kimseye cevaben söylediğin şu
cümle gibi)
ﺔﻧﺟﻠﺍ ﻞﺧﺪﺘ
ﻥﺫﺇ ( izen tedhule
l cennete ) ( o halde – öyleyse cennete girersin).
E – ( semai lafzi amillerden beşincisi ) : Fiili muzariyi cezm eden
harflerdir ki bunlar 15 tanedir.
1- (
ﻡﻟ ) “ lem” harfidir.
Örnek : ﺩﻠﻭﻳ ﻢﻟ ﻭ ﺩﻠﻴ ﻡﻟ ( lem
yelid ve lem yuled) ( doğurmadı
ve doğurulmadı)
.
2- ( ﺎﻣﻟ ) “ lemma” harfidir.
Örnek : ﻯﺭﻤﻋ ﻊﻓﻧﻳ ﺎﻣﻟ ( lemma
yenfa’ umri) ( henüz ömrüm fayda
vermedi).
3- ( ﺭﻣﻷﺍﻢﻻ ) “ emir lam ı” dır.
Örnek : ﺎﺣﻠﺎﺼ ﻼﻤﻋ ﻞﻣﻌﻴﻟ ( li
ya’mel amelen salihan) ( salih amel yapsın).
4- ( ﻻ ) “ nehy lam ı “ dır.
Örnek : ﺐﻧﺫﺗ ﻻ ( la tuznib) ( günah işleme).
Bu dört tanesi sadece bir fiili muzariyi cezm
ederler.
5- ( ﻥﺇ ) “ in “ harfidir.
Örnek : ﻚﺒﻭﻧﺫ ﺭﻓﻐﻳ ﺏﺗﺗ ﻥﺇ ( in
tetub yuğfer
zunuubuke) (
eğer tövbe edersen günahların bağışlanır).
6- ( ﺎﻣﻬﻣ ) “ mehma “ dır.
Örnek : ﻪﻧﻣ ﻞﺋﺳﺗ ﻞﻌﻓﺘ ﺎﻣﻬﻣ ( mehma
tef’al tus’el
minhu ) ( her ne yaparsan ondan sorulursun).
7- ( ﺎﻣ ) “ ma “ dır.
Örnek : ﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍ ﺩﻧﻋ ﻩﺩﺠﺗ ﺮﻳﺨ ﻥﻣ ﻞﻌﻓﺘ ﺎﻣ ( ma tef’al min hayrin
tecid hu ind allahi teala) ( hayır olarak ne yaparsan , ALLAH teala yanında onu bulursun).
8- ( ﻥﻣ ) “ men “ dir.
Örnek : ﺎﻴﺠﺎﻧ ﻦﻜﻳ ﺎﺣﻠﺎﺼ ﻼﻤﻋ ﻞﻣﻌﻴ ﻥﻣ ( men ya’mel amelen
salihan yekun naciyen) ( kim salih amel yaparsa o
kurtulan olur).
9- ( ﻥﻴﺃ ) “ eyne “ dir.
Örnek : ﺖﻮﻣﻠﺍ ﻚﻜﺭﺩﻳ ﻥﻛﺘ ﻥﻴﺃ ( eyne
tekun yudrikkel
mevtu) ( nerede olursan ol ölüm sana yetişir).
10- ( ﻰﺗﻣ ) “ meta “ dır.
Örnek : ﻚﻟﻬﺗ ﺩﺴﺤﺘ ﻰﺗﻣ ( meta
tahsud tuhlik) ( ne
zaman hased edersen helak olursun ) .
11- ( ﻰﻧﺃ ) “ enna “ dır.
Örnek : ﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍ ﻚﻣﻠﻌﻳ ﺏﻧﺫﺗ ﻰﻧﺃ ( enna
tuznib ya’lemkallahu
teala) ( nerede günah işlersen işle Allah Teala seni bilir).
12- ( ﻯﺃ ) “ eyyu” dur.
Örnek : ﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍ ﻪﺿﻐﺒﻴ ﺭﺒﻛﺗﻳ ﻢﻟﺎﻋﻯﺃ ( eyyu alimin yetekbber
yubğizhullahu teala) ( hangi
alim kibirlenirse Allah Teala o alime gazaplanır).
13- ( ﺎﻣﺛﻳﺣ ) “ haysuma “ dır.
Örnek : ﻙﻟﻌﻓ ﺏﺗﻜﻴ
ﻝﻌﻓﻳ ﺎﻣﺛﻳﺣ ( haysuma yef’al yukteb fi’luke) (
her nerede yaparsan , amelin (fiilin) yazılır).
14- ( ﺎﻣﺫﺇ ) “ iz ma “ dır.
Örnek : ﻚﺗﺒﻭﺘ ﻝﺒﻗﺗ ﺏﺗﺗ ﺎﻣﺫﺇ ( izma tetub tugbel tevbetuke) ( ne zaman tövbe edersen tövben kabul olur).
15- (ﺎﻣﺍﺫﺇ ) “ iza ma “ dır.
Örnek : ﺲﺎﻧﻠﺍﺭﻳﺧ ﻥﻜﺗ ﻚﻣﻟﻌﺒ ﻝﻣﻌﺗﺎﻣﺍﺫﺇ ( izama ta’mel tekun hayrennasi) ( ilminle amel ettiğin zaman
– ne zaman ilminle amel edersen , insanların en
hayırlısı olursun).
Bu son 11 tanesi
2 fiili muzariyi cezm ederler. Birincisine şart,
ikincisine ceza denir.
LAFZİ AMİLLERDEN İKİNCİSİ KIYASİ AMİLLERDİR .
Kıyasi Lafzi Amiller
9 tanedir.
1-
KIYASİ LAFZİ AMİLLERDEN BİRİNCİSİ : Genel anlamda Fiil dir. Her fiil ref’ eder,
nasb eder. ( failini veya naibi failine
ref’ eder , mefulünü nasb eder.) . örnek
: ﺊﺸ ﻝﻛ ﻰﻟﺎﻌﺗ
ﻪﻟﻟﺍ ﻕﻟﺧ ( hakagallahu teala kulle şeyin) ( Allah Teala her şeyi
yarattı).
Halaka : müteaddi fiildir. Müteaddi fiil hem fail hem de
meful alır.
Allah : faildir. Son harekesi bundan dolayı ÖTRE dir. Çünkü
fiil ,bunu ref’ etmiştir.
Kulle şeyin : izafet terkibi olarak mefuldür. Muzaf olan kulle
nin son harekesini ÜSTÜN yapmıştır.
Örnek : ﻻﻭﺯﻧ ﻥﺁﺭﻗﻟﺍ ﻞﺯﻧ ( nezelel
kuranu nuzuulen) ( kuran inmekle indi.)
Nezele : lazım
fiil.
Kuran : faildir , bundan dolayı son harekesi ÖTRE dir.
Nuzulen : mefulu mutlaktır , bundan dolayı son harekesi
ÜSTÜN dür.
Her fiil için ÖTRELİ (fail , naibi fail , isim ) bir
kelime lazımdır. Eğer bu ötreli kelimeyle kelam tamamlanıyorsa böyle fiile TAM FİİL denir.
Örnek : ﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍ ﻡﻟﻋ ( alime
llahu teala) ( Allah Teala bildi , bilir).
Ötreli kelimeyle kelam tamamlanmıyorsa bilakis
mansub (harekesi üstün) bir habere ihtiyaç duyuyorsa böyle fiillere NAKIS FİİL denir.
Örnek : ﺎﻣﻳﻜﺣ
ﺎﻣﻴﻠﻋ ﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍ ﻥﺎﻜ ( kane llahu teala alimen hakimen) (Allah Teala , alim ve hakim dir.) -
ﺏﺍﺫﻌﻟﻟ ﺎﻗﺣﺘﺴﻣ ﻰﺻﺎﻌﻠﺍ ﺭﺎﺻ ( sare l aasıı mustehıggen lil
azabi ) (asi
azabı hakeden oldu)
ﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍﻥﻣ ﺍﺪﻴﻌﺒ ﺏﻧﺫﻣﻠﺍ ﻞﺍﺯﺎﻣ ( ma zale l muznibu beiiden minallahi teala) ( günah işleyen Allah Teala dan uzak olmaya devam etti)
ﻥﺪﺒﻟﺍﻲﻓ ﻼﺧﺍﺩ ﺡﻮﺭﻠﺍ ﻢﺍﺩﺎﻣ ﺔﺑﻭﺗﻟﺍ ﻝﺑﻗﺘ ( tugbelu t
tevbetu ma dame r ruhu
dahilen fi l bedeni) ( ruh bedenin içinde olduğu sürece tövbe kabul edilir)
ﺎﻣﺴﺠ ﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍ ﺲﻴﻟ ( leyse
llahu teala cismen)
( Allah Teala
cisim değildir – olmadı )
(ﻥﺎﻜ - ﺭﺎﺻ - ﻞﺍﺯﺎﻣ - ﻢﺍﺩﺎﻣ - ﺲﻴﻟ -
Bunlar nakıs fiillerdir , nakıs
fiiller ismini ref’ , haberini nasb ederler. Tam fiiller ; fail meful alırlar.)
2-
KIYASİ LAFZİ AMİLLERDEN İKİNCİSİ : İsmi Fail dir. Malum fiilinin ameli gibi amel yapar.
Örnek : ﻪﻟﻣﻋ ﻩﺩﺴﺣ ﻕﺭﺣﻤ ﺪﻮﺴﺣ ﻝﻜ ( kullu hasudin muhrigun haseduhu amelehu ) ( her hasetçinin hasedi amelini yakar)
3-
KIYASİ LAFZİ AMİLLERDEN ÜÇÜNCÜSÜ : İsmi Meful
dür. Meçhul
fiili gibi amel eder. Örnek : ﻪﺗﺒﻮﺗ ﻞﻭﺑﻗﻣ ﺐﺋﺎﺘ ﻝﻛ ( kullu taibin magbulun
tevbetuhu) ( her tövbe eden ki tövbesi kabul edilmiştir)
4-
KIYASİ LAFZİ AMİLLERDEN DÖRDÜNCÜSÜ : Sıfat – ı
Müşebbehe dir. Kendi fiili gibi amel eder. ( kendi malum fiili gibi amel eder
demedi çünkü sıfatı müşebbehe lazım
fiillerden gelir, lazım fiillerden ise meçhul gelmez)
Örnek : ﺎﻬﺑﺍﻭﺛ ﻥﺴﺣ ﺓﺩﺎﺑﻌﻟﺍ ( el ibadetu hasenun sevabuha) ( ibadet , sevabı gözel olandır) ﺎﻬﺒﺍﺫﻋ ﺢﻳﺑﻗ ﺔﻳﺻﻌﻣﻠﺍ ( el ma’sıyetu gabihun azabuha) ( günah , azabı çirkin olandır)
5-
KIYASİ LAFZİ AMİLLERDEN BEŞİNCİSİ : İsmi Tafdil
dir. Kendi
fiilinin ameli gibi amel yapar.
Örnek : ﻡﻟﺎﻌﻠﺍﻰﻓ ﻪﻧﻣ ﻡﻟﺣﻟﺍ ﻪﻴﻓ ﻥﺴﺣﺃ ﻞﺠﺮ ﻥﻣ ﺎﻣ ( ma min
reculin ahsene fiihil hilmu minhu fil aalimi) ( alimde olan hilm- yumuşaklıktan daha güzel bir yumuşaklık hiçbir kimsede olmamıştır.)
6-
KIYASİ LAFZİ AMİLLERDEN ALTINCISI : Mastar
dır. Kendi
fiilinin ameli gibi amel yapar.
Örnek : ﺎﻣﻫﺭﺩ ﺍﺭﻳﻗﻓ ﻩﺩﺒﻋ ﻪﻟ ﺀﺎﻁﻋﺇ ﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍ ﺏﺣﻳ ( yuhibbu llahu teala i’taaen lehu abduhu
fagiren dirhemen)
( Allah Teala ,
kulunun kendisi için fakire para vermesini
sever)
7-
KIYASİ LAFZİ AMİLLERDEN YEDİNCİSİ : Muzaf isim
dir. Cerr ,
ameli yapar : muzafu ileyhin son harekesini ESRE yapar.
Örnek : ﺭﻴﺧ ﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍ ﺓﺪﺎﺑﻋ ( ibadetullahi teala hayrun) ( Allah Teala ya ibadet etmek hayırdır.-hayırlı bir
iştir)
8-
KIYASİ LAFZİ AMİLLERDEN SEKİZİNCİSİ : Tam
Mübhem İsim dir. Nasb , ameli yapar. Kelimenin sonunu ÜSTÜN yapar.
Örnek : ﺔﻌﻜﺭ ﻥﻭﺭﺷﻋ ﺢﻴﻭﺍﺭﺗﻠﺍ ( etteraviihu işrune rek aten) ( teravih rekat olarak 20 dir – teravih
20 rekattır)
9-
KIYASİ LAFZİ AMİLLERDEN DOKUZUNCUSU : Ma’na
Fiili dir.
Kendisinden fiil manası anlaşılan her kelime manayı fiildir.
Örnekler : ﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍ ﻥﻤ ﺏﻧﺫﻣﻠﺍ ﺖﺎﻬﻴﻫ ( heyhate
l muznibu minallahi teala) ( günah işleyen Allah Tela
dan uzak oldu) ﺖﺎﻬﻴﻫ = ﺩﻌﺒ (beude – uzak oldu) (fiili mazi manasında)
ﺎﺒﻧﺫ ﻚﺍﺭﺗ ( teraki zenben) ( günahı terket) ﻚﺍﺭﺗ = ﻚﺭﺗﺃ ( utruk – terket
manasındadır) ( emri hazır manasındadır)
ﺔﺣﺍﺭ ﺎﻴﻧﺩﻠﺍﻰﻓ ﺎﻣ ( ma fiddunya rahatun) (dünyada rahat – hasıl
olmamıştır- lık yoktur) zarfı mustakarr dır. ﺎﻴﻧﺩﻠﺍﻰﻓ ﺎﻣ =
ﺎﻴﻧﺩﻠﺍﻰﻓ ﻞﺻﺤ ﺎﻣ
ﻪﻗﻟﺧ ﺎﻴﺪﻣﺣﻣ ﻥﻭﻜﻴ ﻥﺃ ﻢﻟﺎﻌﻠﻠ ﻰﻐﺑﻧﻳ ( yenbaği lilalimi
en yekune muhammediyyen huluguhu) ( alimin ahlakının Muhammedi
olması gerekir) ( ismi mensub da manayı fiildendir)
Lafzi amiller bu kadardır.
MANEVİ AMİLLER :
Dille söylenmeyip amel edenler 2
tanedir.
1-
MÜBTEDA – HABER
i ref’
edendir.
Örnek : ﻪﻠﻠﺍﻞﻭﺴﺭ
ﺩﻣﺣﻣ ( muhammedun
resulullahi) ( Muhammed s.a.v.s. Allah ın elçisidir.)
2-
FİİLİ MUZARİ yi ref’ edendir. Örnek : ﺏﺋﺎﺘﻟﺍ ﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍ ﻢﺣﺭﻳ ( yerhamullahi teala ttaaibe) ( Allah Teala tövbe edene merhamet eder).
MA’MUL
Kitabın birinci kısmı
AMİLLER hakkındaydı ,yukarıda bahsedildi. Kitabın ikinci kısmı isme MA’MULLER
hakkındadır. Amillerin , amel ettikleri kelimelere MA’MUL denilir. İki kısımdır.
A )
asli mamuller
B )
tabi mamuller : irabı tabi olduğu kelimenin irabı gibi olanlar.
ASLİ
MAMULLER de 4 çeşittir.
a) merfu’
olanlar
b) mansub
olanlar
c) mecrur
olanlar
d) meczum olanlar ki bu sadece fiillerde olur.
a) MERFU OLANLAR : 9 tanedir.
1- FAİL dir. Örnek : ﺏﺋﺎﺘﻟﺍ ﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍ ﻢﺣﺭ (
rahime llahu teala ettaibe) ( Allah Teala tövbe edene
merhamet etti).
2- NAİBİ FAİL dir. Örnek : ﺏﺋﺎﺘﻟﺍﻢﺣﺭ ( ruhime ttaibu) ( tövbe edene merhamet edildi)
3- 4- MÜBTEDA
HABER dir. Örnek : ﺀﺎﻴﺒﻧﻷﺍﻢﺘﺎﺧ ﺩﻣﺣﻣ ( muhammedun hatemul enbiyaai) ( Muhammed s.a.v.s. peygamberlerin sonuncusudur.)
5- ﻥﺎﻜ ve kardeşlerinin – benzerlerinin ismi dir.
Örnek : ﺎﻣﻳﻜﺣ ﺎﻣﻴﻠﻋ ﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍ ﻥﺎﻜ ( kane llahu teala alimen hakimen) (Allah Teala , alim ve hakim
dir.)
6- ﻥﺇ “ inne” babının haberi dir.
Örnek : ﻖﺤ ﺙﻌﺑﻠﺍ ﻥﺇ ( inne l
ba’se haggun ) ( muhakkak ki ölümden sonra diriliş gerçektir
).
7- Nefyul cins için
olan ( ﻻ ) “ la “ nın haberi dir.
Örnek : ﻞﻭﺑﻗﻣ ﺀﺍﺭﻣ ﻞﻣﻋ ﻻ ( la amele
murain magbulun) ( hiçbir riyakarın ameli makbul değildir -
kabul edilmez)
8- Leyse ye benzeyen ﺎﻣ ve
ﻻ nın
ismi
dir.
Örnek : ﻡﻟﺎﻌﻠﻠ ﺎﻗﺋﻻ ﺭﺑﻛﺘﻠﺍ ﺎﻣ ( ma
ttekebburu laigen lil alimi) ( kibirlenmek alime
yakışmaz)
ﻻﻼﺣ ﺩﺴﺤ ﻻ ( la hasedun halalen) ( hased helal değildir)
9- başında CEZMEDENLER ve
NASBEDENLER bulunmayan fiili muzari dir. Örnek : ﻊﺿﺍﻭﺗﻠﺍﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍ ﺏﺣﻳ (yuhibbu llahu teala ettevazua) ( Allah Teala tevazuyu
sever)
b )
MANSUB OLANLAR : 13 tanedirler.
1- mef’ul u mutlak tır.
Örnek : ﺎﺣﻭﺻﻧ ﺔﺒﻭﺗ ﺖﺑﺗ ( tubtu tevbeten
nasuhen ) ( bir
daha yapmamacasına kesin tövbeyle tövbe ettim)
2- mef’ul u bih tir.
Örnek : ﻰﻟﺎﻌﺗ
ﻪﻟﻟﺍﺩﺑﻋﺃ ( a’budullahe
teala ) ( Allah Teala ya kulluk ederim)
3- mef’ul u fih tir.
Örnek : ﻥﺎﺿﻣﺭ ﺭﻬﺸ ﻢﺻ ( sum şehre ramadane) ( ramazan ayında oruç tut)
4- mef’ul u leh tir.
Örnek : ﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍﺓﺎﺿﺭﻤﻠ
ﺎﺑﻠﻂ ﻝﻣﻋﺇ ( i’mel taleben li merzatillahi teala ) ( Allah Teala nın hoşnutluğu için isteyerek amel
et.)
5- mef’ul-u meah tır.
Örnek : ﻚﻟﻣﻋﻭ ﻰﻗﺒﺗﻭ ﻞﺎﻣﻠﺍﻰﻧﻓﻴ ( yefna l
malu ve tebga ve ameleke) ( mal yok olur amelinle beraber sen kalırsın)
6- hal dir.
Örnek : ﺎﻴﺠﺍﺭ ﺎﻓﺋﺎﺧﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍﺩﺑﻋﺃ ( a’budullahe
teala haifen raciyen)
( ümit ederek ,
korkarak Allah Teala ya ibadet ederim)
7- temyiz dir.
Örnek : ﺓﺩﺎﺑﻋ ﻢﻟﺎﻌﻟﺍﺐﺎﻂ ( tabel alimu ibadeten) ( ibadet etme cihetinden alim hoş , güzel oldu).
8- müstesna dır.
Örnek : ﺭﻓﺎﻛﻠﺍﻻﺍﺲﺎﻧﻠﺍﺔﻧﺟﻠﺍﻞﺧﺩﻳ ( yedhulu l cennete nnasu
illa l kafire) ( kafir olanlar hariç insanlar cennete
girerler)
9- ﻥﺎﻜ ve kardeşlerinin – benzerlerinin haberi dir.
Örnek : ﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍﺩﺎﺑﻋ ﺔﻛﺋﻼﻣﻠﺍﻥﺎﻜ ( kane l melaiketu
ibada llahi teala) ( melekler Allah
Teala nın kullarıdır)
10-
ﻥﺇ “ inne” babının ismi dir.
Örnek : ﻖﺤ ﻞﺍﺆﺴﻟﺍ ﻥﺇ ( inne
ssuaale haggun
) ( muhakkak
sual haktır)
11-
Nefyul cins için olan ( ﻻ )
“ la “ nın ismi dir.
Örnek : ﺔﻟﻮﺑﻗﻣ ﺐﺎﺗﻐﻣ ﺔﻋﺎﻃﻻ ( la taate muğtabin
magbuletun) ( gıybet edenin hiçbir ibadeti makbul değildir)
12-
Leyse ye benzeyen ﺎﻣ
ve ﻻ nın
haberi dir.
Örnek : ﻻﻼﺤ ﺔﺑﻳﻐﻠﺍﺎﻣ ( ma l ğaybetu halalen) ( gıybet helal
değildir)
ﺓﺯﺌﺎﺟ ﺔﻣﻴﻣﻧ ﻻ ( la nemimetun
caizeten) ( koğuculuk caiz değildir)
13-başında nasb eden edatlardan biri
bulunan fiili muzari dir.
Örnek : ﻰﺑﻭﻧﺫ ﺭﻓﻐﻳ ﻥﺃ ﺐﺣﺍ ( uhibbu en yuğfere zunuubi) ( günahımın
bağışlanmasını severim)
c ) MECRUR
OLANLAR : 2 tanedirler.
1- harf- i cerr ile mecrur olanlar .
örnek : ﺺﻼﺧﺈﺑ ﻝﻣﻋﺇ ( i’mel bi ihlasin) ( ihlasla amel
et)
2- izafetle mecrur.
Örnek : ﻪﺑﻟﻗ ﺪﻮﺴﻴ ﺪﺑﻌﻟﺍ ﺏﻧﺫ ( zenbul abdi yusevvidu
galbehu) ( kulun günahı kalbini karartır)
d)
MECZUM OLANLAR 1 TANEDİR.
Başında cezm edatlarından biri bulunan fiili muzari dir.
Örnek : ﻚﻟﻣﻋ ﻝﺑﻗﻴ ﺺﻟﺧﺗ ﻥﺇ ( in
tuhlis yugbel
ameluke) ( eğer
samimi olursan amelin kabul edilir)
(Asli
mamuller bitmiş oldu)
Taabi
mamuller 5 kısımdır.
A - tabi mamullerden birincisi : SIFAT tır.
Örnek : ﻢﻳﻅﻌﻠﺍﻪﻟﻟﺍ ﺩﺑﻋﺃ ( a’budu llahe l aziime) ( büyük olan Allah a ibadet
ederim)
B - tabi mamullerden ikincisi : ATIF tır. Atıf harfleri 10
tanedir.
1- (ﻭ ) “ vav” harfidir. Örnek : ﻝﻭﺴﺭﻠﺍﻭ ﻪﻟﻟﺍ ﻊﻳﻃﺍ ( utiiu
llahe ve rresule) ( Allah a ve resule itaat ederim)
2- (ﻒ) “ Fa“ dır.
Örnek : ﻡﺎﻴﻗﻠﺎﻓ ﺡﺎﺗﺗﻓﻻﺍ ﺓﺭﻴﺑﻛﺘ ﺐﺠﺗ ( tecibu tekbiretul iftitahi fe l gıyamu) ( iftitah tekbiri vaciptir- farzdır- hemen
peşinden kıyam da.)
3- ( ﻢﺛ ) “sümme” dir.
Örnek : ﻝﻣﻌﻠﺍﻢﺛ ﻢﻠﻌﻠﺍﺏﺠﻳ ( yecibu l ilmu sümme l amelu ) ( -önce- ilim gerekir sonra amel
gerekir)
4- ( ﻰﺘﺣ ) “ hatta “ dır.
Örnek : ﺀﺎﺑﻧﻻﺍﻰﺘﺣ ﺲﺎﻧﻠﺍﺖﺎﻣ ( mate nnasu hatta l enbiyau) ( insanlar öldü hatta peygamberler de.)
5- ( ﻭﺍ ) “ ev “ dir.
Örnek : ﺎﻳﻧﺎﻣﺜ ﻭﺍ ﺎﻌﺒﺭﺍ ﻰﺣﺿﻠﺍ ﻞﺻ ( salli dduha erbaan ev semaniyen ) ( kuşluk namazını dört rekat ya da
sekiz rekat kıl)
6- ( ﺎﻣﺇ ) “ imma “ dır.
Örnek : ﺎﺒﺣﺘﺳﻣ ﺎﻣﺇﻭ ﺎﺑﺠﺍﻮ ﺎﻣﺇ ﻞﻣﻋﺍ (i’mel imma vaciben ve imma müstahibben)
( amel yap ister vacip isterse
müstahab olsun)
7- ( ﻡﺃ ) “ em “ dir.
Örnek : ﻪﻂﺧﺳ ﻢﺃ ﺏﻠﻃﺗ ﻰﻟﺎﻌﺗ
ﻪﻟﻟﺍﺀﺎﺿﺭ ﺃ
( e rıdaellahi tatlubu em sehatahu) ( Allah Teala nın rızasını mı istersin yoksa
kızgınlığını mı)
8- ( ﻻ ) “ la “ dır.
Örnek : ﺎﺋﻳﺴﻻ ﺎﺣﻠﺎﺻ ﻝﻣﻋﺇ (i’mel
salihan la seyyien) ( salih – iyi
doğru faydalı – amel yap kötü amel - yapma - değil)
9- ( ﻞﺑ ) “ bel “ dir.
Örnek : ﺎﺒﻴﻁ ﻞﺑ ﻻﻼﺤ ﺏﻠﻂﺃ ( utlup halalen bel tayyiben ) ( helali bilakis temiz olanı
iste)
10-
( ﻥﻜﻟ ) “ lakin “ dir.
Örnek : ﺹﻼﺧﺇ ﻥﻜﻟ ﺀﺎﻳﺭ ﻝﺣﻴ ﻻ ( la yehillu
riyaun lakin ihlasun) ( riya helal
değildir lakin ihlas helaldir.)
C - tabi mamullerden üçüncüsü : TE’KİT tir.
Örnek : ﺺﻼﺧﻻﺍ ﺺﻼﺧﻻﺍ ﺏﻠﻂﺃ ( utlub
il ihlase l ihlase) ( ihlası, ihlası iste) ( lafzi
tekidin örneğidir)
Örnek : ﺎﻬﻟﻛ ﺏﻮﻧﺫﻠﺍ ﻚﺭﺘﺃ
( utruk iz zunube kulleha) ( günahları, hepsini terket) ( manevi tekidin örneğidir)
D - tabi mamullerden dördüncüsü : BEDEL dir.
Örnek : ﻥﻳﻣﻟﺎﻌﻠﺍﻪﻠﺍ ﻙﺑﺮ ﺩﺑﻋﺍ ( u’bud rabbeke ilahel alemine) ( alemlerin ilahına,
rabbine ibadet et) ( bedeli kull minel kull )
Örnek : ﻡﻬﻧﻣﻰﻟﺎﻌﺗ
ﻪﻟﻟﺍﻰﺻﻋﻥﻣﺲﺎﻧﻠﺍﺽﻐﺑﺍ ( enğudunnase men asa lllahe teala minhum) ( insanlara ,
insanlardan Allah Teala ya asi olanlara kızarım) ( bedeli ba’z minel kull)
Örnek : ﻪﻗﺣ ﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍ
ﻅﻓﺣﺇ ( ihfaz illahe teala haggahu) ( Allah Teala yı , hakkını koru) ( bedel-i iştimal )
E - tabi mamullerden
beşincisi : ATFI
BEYAN dır.
Örnek : ﺩﻣﺣﻣ ﺎﻧﻴﺒﻧﺑ ﺎﻧﻣﺁ ( amenna bi nebiyyina muhammedin) ( peygamberimize yani
muhammed s.a.v.s. e iman ettik)
İRAB
Kitabın üçüncü
kısmı İRAB hakkındadır. İRAB , yani kelimenin sonunun değişmesi ;
1-
ya harekelerle olur
2-
ya harflerle olur
3-
ya da hazif ile
olur.( hazif atmak yok etmektir.)
Hareke 3 tanedir . a) zamme (
ötre ) b) fetha ( üstün) c) kesre (esre) dir.
Harf 4
tanedir. a) vav b) ya c) elif
d) nun .
Hazif ise sadece fiillerde
olur bu da 3 tanedir. a) harekenin
hazfi b) kelimenin son harfinin hazfi (
ahirin hazfi) c) nun un hazfi.
Bunların hepsi 10 eder. ( 3 hareke, 4 harf , 3
hazif = 10 )
İrab alametleri yukarıda
sayıldığı gibi 10 tane olsa da bu alametleri taşıyan
kelimeler yani murebler
9 kısımdır. Çünkü İRAB ;
1-
ya hazifsiz harekelerle
olur
2-
ya hazifsiz harflerle olur
bu ikisi sadece isimlerde
olur.
3-
ya hazifle beraber harekelerle olur
4-
ya hazifle beraber harflerle olur
bu ikisi de fiile
( fiili muzariye ) mahsustur.
Birincisi yani hazifsiz harekelerle olan ;
A)
irabı tam olur. Ref’ası zamme ile, nasbesi fetha ile ,
cerresi de kesre iledir. Bu şekilde olan irab
i ) müfret munsarifte bulunur
.
örnek : ﻝﻭﺳﺭﻠﺍ ﺎﻧﺀﺎﺟ ( caae na rresuulu ) ( bize peygamber geldi) ( resul kelimesi
fail durumundadır , merfu olması lazım , kelime müfret munsarif olduğu için
ref’a durumda ötre almıştır)
ﻝﻭﺳﺭﻠﺍ ﺎﻧﻗﺩﺼ
( saddagna rresuule ) ( peygamberi
doğruladık ) ( burada resul kelimesi meful durumundadır , mansub olması lazım ,
kelime yani resul kelimesi müfret munsarif olduğu için nasbe durumda fetha –
üstün – almıştır)
ﻝﻭﺳﺭﻠﺎﺒ ﺎﻧﻣﺁ ( amenna bi rresuuli) ( peygambere iman ettik) ( burada resul kelimesinin başında “ ba “ harfi cerri olduğundan dolayı mecrur
durumundadır , müfret munsarif olduğu için cerr hali kesre yani esre ile
gelmiştir)
ii) cemi mükesser munsarifte
bulunur.
Örnek : ﺏﺗﻜ ﺀﺎﻣﺳﻠﺍﻥﻣ ﻝﺯﻧ ( nezele min essemaai kutubun ) ( semadan kitaplar indi)
ﺏﺗﻜﻟﺍ ﺎﻧﻗﺩﺼ ( saddagna l kutube )
ﺏﺗﻜﻟﺎﺒ ﺎﻧﻣﺁ ( amenna bi l kutubi )
B)
İrabı nakıs olur. Bu da
2 kısımdır.
1-
ref’a sı zamme
ile , nasbesi ve cerresi fetha ile olan:
bu irab şekli ğayri munsarif kelimelerde
bulunur.
Örnek : ﺩﻣﺣﺍ ﺎﻧﺀﺎﺟ ( caae na ahmedu )
ﺩﻣﺣﺍ
ﺎﻧﻗﺩﺼ ( saddagna ahmede )
ﺩﻣﺣﺎﺒ ﺎﻧﻣﺁ ( amenna bi ahmede
)
2-
ref’a sı zamme
ile , nasbesi ve cerresi kesre ile olan:
bu irab cemi müennes salim olan kelimelerde olur.
Örnek : ﺖﺍﺯﺟﻌﻣ ﺎﻧﺀﺎﺟ ( caae na
mu’cizatun )
ﺖﺍﺯﺟﻌﻣ ﺎﻧﻗﺩﺼ ( saddagna mu’cizatin )
ﺖﺍﺯﺟﻌﻣﺒ ﺎﻧﻣﺁ ( amenna bi mu’cizatin )
İkincisi yani hazifsiz harflerle olan
irab ;
a)
irabı tam olur. Ref’ası
“vav” ile , nasbesi “elif” ile , cerresi ise “ya” iledir. Bu irab ; müfret olan mükebber olan
ve nefsi mütekellim ya sından başka bir şeye izafe edilen şu
6 isimde olur :
ﻩﻭﺒﺍ - ﻩﻭﺧﺍ -
ﺎﻫﻭﻣﺤ - ﻩﻭﻧﻫ - ﻩﻭﻓ - ﻞﺎﻣ ﻭﺫ .
örnek : ﻡﺴﺎﻗﻟﺍﻭﺑﺍ ﺎﻧﺀﺎﺟ ( caae na ebuu l kasımı ) ( uu = ﻭ )
ﻡﺴﺎﻗﻟﺎﺑﺍ ﺎﻧﻗﺩﺼ ( saddagna ebaa
l kasımı ) ( aa = ﺍ
)
ﻡﺴﺎﻗﻟﺍﻰﺑﺎﺑ ﺎﻧﻣﺁ ( amenna bi ebii l kasımı )(
ii = ﻯ )
b)
irabı nakıs olur. Bu da iki kısımdır.
1-
Ref’ası
“vav” ile , nasbesi ve cerresi ise “ya” iledir. Bu irab; cemi müzekker salim , ﻭﻟﻮﺍ ( uluu ) , ﻥﻭﺭﺷﻋ ( işruune = 20 ) ve
kardeşlerinde ( 20 – 30 – 40 ...... 90 )
de bulunur.
Örnek : ﻥﻭﻟﺴﺭﻣﻟﺍ ﺎﻧﺀﺎﺟ ( caae na
murseluune )
ﻥﻴﻟﺴﺭﻣﻟﺍ ﺎﻧﻗﺩﺼ ( saddagna l
murseliine )
ﻥﻭﻟﺴﺭﻣﻟﺎﺑ ﺎﻧﻣﺁ ( amenna bi l
murseliine )
2-
Ref’ası
“elif” ile , nasbesi ve cerresi ise “ya” iledir. Bu irab; tesniye kelimelerde , ﻥﺎﻧﺛﺇ ( isnaani ) , ve zamire izafe edilmiş ﻼﻛ kelimesinde
bulunur.
Örnek : ﺎﻤﻫﻼﻛﻥﺎﻧﺛﻻﺍﺎﻧﺀﺎﺟ ( caaena l
isnaani kilaahuma
)
ﺎﻤﻬﻳﻠﻛﻥﻳﻧﺛﻻﺍ ﺎﻧﻌﺑﺘﺍ ( itteba’na l isneyni
kileyhima )
ﺎﻤﻬﻳﻠﻛﻥﻳﻧﺛﻻﺎﺑ ﺎﻧﻠﻣﻋ ( amilna bi l isneyni kileyhima )
Üçüncüsü , yani
hazifle beraber harekelerle olan irab TAM dır. 2 kısımdır.
1- ref’ası
zamme ile , nasbesi fetha ile , cezmi ise harekenin hazfiyledir. Bu
irab, son harfi illetli olmayan yani sahih olan ve sonuna zamir
bitişmeyen FİİLİ MUZARİ de olur.
Örnek : ﻡﺮﺣﻧ ﻡﻠﻮ ﻊﻓﺷﻧ ﻥﺃ ﺐﺣﻧ (
nuhibbu en nuşfea ve lem nuhram ) ( şefaat edilmemizi ve mahrum
bırakılmamamızı severiz ) . burada -nuhibbu - kelimesi fiili muzaridir son harfi sahih dir illetli
değildir aynı şekilde sonuna zamie de bitişmemiştir ve başında nasbedeb edatlardan ve cezm eden edatlardan herhangi biri
olmadığından manevi amille ref’a
durumundadır .ref’ası zamme ile
olduğundan son harekesi
ötre olmuştur.
Nuşfea – kelimesi ise
yukarıdaki özellikleri taşımakla beraber başına nasbeden harflerden ( en )
geldiği için son harekesi fetha yani üstün olmuştur.
Nuhram - kelimesi ise
yukarıdaki özellikleri taşımakla beraber başına cezm eden harflerden ( lem )
geldiğinden dolayı son harfin harekesi
hazfedilmiş yani atılmış ve harf sakin olarak okunmuştur.
2-ref’ası zamme ile , nasbesi fetha ile , cezmi ise son
harfin hazfiyledir. Bu irab, son harfi illetli olan yani sahih olmayan ve
sonuna zamir bitişmeyen
FİİLİ MUZARİ de olur.
Örnek : ﺭﺎﻧﻠﺍﻰﻓ ﺎﻧﻣﺭﻳﻢﻟﻮ
ﺎﻧﻭﻓﻌﻴﻥﺃ ﻰﻟﺎﻌﺗ ﻪﻟﻟﺍ ﻭﻋﺪﻧ ( ned’uu llahe teala en ya’fuvena ve lem yermi na fi nnari ) ( Allah Teala ya bizi cehenneme atmasın ve bizi affetsin
diye dua ederiz )
Yermi – kelimesi
, yermii idi . yani sonunda “ya” harfi vardı ki bu illet
harflerindendir. Başına cezmedenlerden “lem” geldi ve “ya” hazfedildi yani
atıldı.
Dördüncüsü , yani hazifle
beraber harflerle olan irab NAKIS olur.
Bu irab; sonuna cemi müennes nunundan başka zamir bitişen
FİİLİ MUZARİ de olur.
Ref’ası “nun”
iledir yani “nun” düşürülmez , nasbesi ve cezm hali ise “nun” un hazfiyle yani
düşürülmesiyledir.
Örnek : ﺎﻧﻋﺎﺿﺭﻌﻴﻡﻟﻮ
ﺎﻧﻠﺎﻌﻓﺷﻳﻥﺃ ﻮﺠﺭﻧﻓ ﺔﻣﻳﻗﻟﺍﻢﻮﻴ ﻥﺎﻌﻓﺷﻳ ﺀﺎﻣﻟﻌﻟﺍ ﺀﺎﻴﻟﻭﻻﺍ ( el evliyaau ve l ulemaau
yeşfa’aani yevme l gıyameti fe nercuu en yeşfe’aa lenaa ve lem yu’rıdaa
an naa ) ( veliler ve alimler kıyamet gününde şefaat ederler , biz de ,
bizim için şefaat etmelerini ve bizden
yüz çevirmemelerini ümit ederiz )
Eğer irab yani
kelimenin sonharfindeki değişiklik dille söylenirse böyle iraba “ LAFZİ İRAB”
denilir. Yukarıda geçen örnekler de olduğu gibi.
Eğer lafızda
söylenmeyip murebin sonunda takdir ediliyorsa “ TAKDİRİ İRAB” denilir. Örnek : ﻰﺼﺎﻌﻠﺍ ﺎﻧﺍ ( ene l aasii )
burada ﻰﺼﺎﻌﻠﺍ kelimesinin
son harfi “ya” nın ötre olduğu takdir
edilir dille söylenmez. Çünkü esre den sonra ötreyi okumak dile ağır gelir.
Eğer diile
söylenmez ve sonunda da takdir edilmezse o zaman “MAHALLİ İRAB” denilir.
Örnek : ﻪﺘﻬﺠﻥﻣ ﻻﺍﺭﻳﺨﻠﺍ ﻰﺘﺄﻴﻻﻥﻣ ﻰﻟﻋ
ﺎﻧﻟﻜﻮﺘ ( tevekkelna ala men la ye’ti l hayru illa min cihetihi ) (
hayırın ancak O nun tarafından gelen zata tevekkül ettik –
güvendik) . burada ﻥﻣ ( men ) kelimesinin
önünde ﻰﻟﻋ (ala ) harfi
cerri vardır. “men” kelimesi mebni yani irabı kabul etmeyen kelimelerden
olduğundan dolayı “mahallen mecrur”
denilir.
Avamil kitabı bitti. Vel hamdu lillahi rabbi l alemin.
الحمد
لله رب العالمين
İmam birgivi nin ve bu ilmi bize aktaran ve aktarılmasına
vesile olanların hem kendilerinin hem de geçmişlerinin ruhları için EL FATİHA...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder