REKLAM

18.01.2017

ilmihal

      Din:Akıl sahiplerinin kendi arzu ve istekleriyle dünya ve ahiret te seadet ve selamete ulaştıran ilahi bir nizamdır.
      ŞERİAT:Şeriat, din manasına gel diği gibi di nin, muamelelere ait hüküm lerine’de  şeriat denir.
     İMAN:İman,Peygammber Efen di miz (s.a.v)’in Hz Allah tarafından geti rip tepliğ buyurduğu kesin olan husus ların tamamını kabul ve tasdik etmektir.
     İMANIN ŞARTLARI
1.Allahü.c.c iman 
2.M eleklere iman 
3.Kitaplara iman  
4.Peygamberlere iman
5.Ahiret gününe iman
6.Kadere;hayır ve şerrin Allahtan olduğuna,
 .   ALLAHÜ TEALAYA İMAN Hz. Alla hın sıfatları, sıfat-ı zatîye ve  sübutiyye  olmak üzere iki kısımdır.
        SIFAT-I ZATİYYE altıdır
1.Vücud:Varolmak               2.Kıdem:Evveliolmamak,ezeliolmak
3.Beka:Sonu olmamak.        4.Vahdaniyyet:Birolmak                       5.Muhalefetün lilhavadis:Sonradan olanlara benzememek.       
6.Kıyam binefsihi:Var olmasında baş ka sına muhtaç olmamak.
     SIFAT-I SÜBUTİYYE SEKİZ  1.Hayat:Diri olmak)               2.İlim:Bilmesi olmak
3.Semi:İşitmesi olmak     4.Basar:Görmesi olmak 5.İrade:Dilemesi olmak         6.Kudret:Gücü her şeye yeter olmak 7.Kelam:konuşması olmak    8.Tekvin:Yoktan varetmek,
   MELEKLERE İMAN.Melekler nurdan yaratılmış, istedikleri suret ve şekillere girebilen ruhani ve latif var lıklar dır.
Meleklerde erkeklik ve dişi lik yoktur. Onlar emrolundukları şeylerde Allaha isyan etmezler.Yorulup usanmazlar Ye mezler içmezler.Kimi gök te kimileride arşta vazifelidir.  Sayılarını ancak Allahü Teala bilir.İçlerinden dör dü melekle rin büyükleridir.
      DÖRT BÜYÜK MELEK 
1.Cebrail (a.s):Cenab-ıHakkın kitaplarını pey gamber lere getir meye yani vahye me mur, 2.Mikail(a.s):Birkısım hadiselerin; mesela rüz garların yağışla rın hububatın ve bitkilerin me ydana getirilmesine memu
3.İsrafil (a.s):Surun üflenmesi  ve in sanların kıyamete tekrar dirilmeleri için memurdur.
4.Azrail (a.s)Öleceklerin ruhlarını alma ya me murdur. Ayrıca her insanda vazifeli 384 mela ike vardır.Bunlardan Kiramen Katibi n ve Ha faza melekleri insan ne yaparsa onu yazmak lavazifelidirler.
     KİTAPLARA İMAN Cenab-ı Hakk, ken di iradelerini, emirleri ni, nehiylerini, hikmetleri ni kullarına bildirmek için zaman zaman pey gamberlerine kitaplar indirmiştir. Bu kitap la rın tamamına ilahi kitaplar denir. Cebrail(a.s) vasıtasiyle peygamberlere vahiy olarak gön derilen kitap ve  (sayfaların) adedi 104’tür.              
SUHUFLAR.10 suhuf Adem (a.s) la ma 50 su huf  Şit (a.s) lama30 suhuf İdris (a.s) lama 10 suhuf İbrahim (a.s)lama gönderil miş tirki, tamamı 100 sahifedir .
KİTAPLAR)’1.Tevrat,Musa(as)2.Zebur,Davut (a.s)’lama3. İncil, İsa (a.s)’lama 4. Kuran, Peygamberimiz Muhammed (a.s)lama gönde rilmiştir.Kur’anın gelmesiyle ilk üçünün hük mü kalkmıştır.Kur’anı Kerim 114 sure 6666 ayettir Kur’anı Kerim kıyamete kadar Allahın himayesin de olup değişmeyecektir.
     PEYGAMBERLEREİMAN
 İmanın dördüncü şartı peyga mber lere imandır. Peyg amberler, Cena b-ı Hakkın emir lerini,haberle rini kullarına bildirmek için gönderdiğimüstes na zatlardır.
   PEYGAMBERLER HAKKINDA
 bilinmesi vacipolan sıfatlar beşti
1.SIDK: Peygamberler doğrudurlar, asla yalan söylemezler.
2.EMANET:Emindirler (Her hususta kendile rine inanılır.)
3.TEBLİĞ:H.z Allahın emir ve yasakla rını noksansız çekinmeden tebliğ ederler
4.FETANET: Son derecezekidirler.
5.ISMET:Günah işle mekten uzaktırlar.
    peygamberimizin diğer peygam berler ’den ayrı 5 vasfı daha vardır.
1.Bütün peygamberlerden üstündür. 2.Bütün insanlara ve cinlere gönderildi 3.Peygamberler silsilesinin sonhalkasıdı dır
4.Bütün alemlere gönderilmiştir. 5.Şeriatı kıyamete kadar devem edecek.
      ASHABI KİRAM Ashap peygamber efendimizi birkere olsun iman gözüy le görüp sohbetinde bulunan lardır.
     Ashap iki kısımdır: 1.MUHACİRİN: Mallrarını mülkle rini bırakarak Allah rızası için Mekkeden Medineye  hicret eden Mekkeli müslümanlardır.2.ENSAR: Medinenin yerlisi olapn  hicret eden  müslüman kardeş lerine Allah rızası için varlıkla rıyla yardımda bulunanlardır
    AHİRET GÜNÜNE İMAN   Surun üflenmesi bütün ölü le rin dirilip kabir lerinden kalkması, amel defterlerinin verilmesi ve mahşermeyda nında topla nıp suale, hesaba çekil mesiyle, mizan, şefeat, sırat, kevser, cennet ve cehennem gibi Ahiret ait husus lara inanmaktır.
         ECEL insanın mukadder olan öm rünün nihayetine denir.
       İRADEİ CÜZİYYE Cenab-ıHakkın kuluna verdiği bir selahiyyet ve tercih hakkıdır. Fakat ehemmiyeti pek böyük tür.Zira insan iradesini hayra sarf ederse Mevla hayrı, şerre sarf ederse şerri yara tır. Bu itibarla insan cennetide cehenne mide bu iradeyle kazanır.
      KADER:Ezelden ebede kadar hayır ve şer (iyi-kötü) mey dana gelecekbütün hadiseleri Cenab-ı Hakkın kendi ilmi ica bı bilip takdir buyurmasıdır
      KAZA:Cenabı Hakkın ezelde takdir buyurduğu hadiselerin, zamanı gelince ilim ve iradesine uygun olarak meydana gelmesidir.
    RIZIK MESELESİ Allahü Tealanın hayat sahiplerine gıdalanmaları için verdiği ve onla rında yediği şeylerdir
.Lakin insan kendi özira desiyle rızkını
 hellal veya haram yollardan kendisi seçer ve Allhü Tealada o yoldan verir.
      İMANINDEVAMININ ŞARTLARI
1.Gaybe inanmak:Gayb beş duyu ile anlaşıl ma yan şeylerdir.Allah, melek, cennet vb. 2.Helalin helal olduğuna inanmak,
3.Haramın haram olduğuna inanmak, 4.Daima Allah’tan korkmak.
5.Mukadde sata hürmetkar olmak
6.Allahın rahmetinden ümidini kesmemek 7.Kafiri kafir,mümini mümin bilmek.
8.Allaha mekan izafe etmemek.
9.Kur’ana şüphesiz inanmak.
     İMANINKORUYUCU KALELERİ 1.Farzlar  2.Vacibler  3.Sünnetler 4.Müste    ,        haplar      5.Menduplar 6.Nafileler
     EDİLLE-İ  ŞERİYYE Dini ve şer’i hü kümlerin çıkarıldığı ve dayandıkları kayNak lardır ki bunlar dörttür.
1.Kitap: Kur’an-ı Kerim
2.Sünnet:Peygamber efendimizin mübarek sö
zleri işledikleri ve başkaları tarafından yapı
lan işlerde tasvip mahiyetindeki sükütleri dir
3. İcma -i ümmet: Bir asırda, ümmeti Muham medin müctehidlerinin bir mesele hakkında ittifak etmeleridir.
4.Kıyası fukaha: Bir hadisenin ki tap, sünnet ve icma-i ümmetle sabit olan hükmünü aynı illete, aynı sebebe dayandıra rak o hadisenin tam ben zerinide  ispat etmekten ibarettir.
      İLMİN YOLLARI
      MEZHEPLER Mezhep: Büyük din müçte hitlerinin edille-i şer’iyyeden çıkar dıkları hü kümler toplu luğudur.   Mezhep iki kısımdır: 1.İ’tikatta mezhep2.Amel de mez hep İtikatta hak mezhep ehlisünnet vel cemaat mezhebidir
 Buda peygamber efendimizin ve ashabınıniti  kat (inanç)ve ameli üzere olanların mezhebi
      AMELDE  HAK MEZHEPLER    1.Hanefi mezhebi: İmamı, imam-ı Azam ebu hanifedir. Adı Nu’ man, babasının adı Sabit tir. Hicri 80 (miladi 699) tarihin de kufe’de doğmuş,150 (miladi 767) tarihinde Bağ dat’da vefat etmiş 2.Maliki mezhebi: İmamı, İmam-ı Malik bin Enes’tir.
   3.Şafimezhebi:İmamı,İmam Muham med îbki İdris-i Şafiî’.dir
   4.Hanbeli mezhebi:İmamı, İmam Ah med bin Han beldir.
  İSLAM İslam:Resülullah Efendimizin tebliğ buyurduğu şeyleri dil ile ikrar kalb ile tasdik ederek Cenabı-ı Hakka itaat etmektir. 1.S.2.D.--------------------                                      
        İSLAMIN ŞARTI BEŞTİR: 
1.Kelimei şehadet getirmek
2.Namaz kılmak      3.Zekat vermek
4. orucunu tutmak   5.Hac etmek
  KELİMEİ ŞEHADET: Eşhedü enlaila he illal lah ve eşdedü enne Muhamme den ab duhu verasülüh.
 Manası, ben şehadet ederim ki Allah tan başka ilah yoktur.Yine şahadet ede rim ki Muhammet (a.s)O’nun kulu ve resülüdür.
 EF’ALİ MÜKELLEFİN SEKİZDİR. 1.Farz:Kat-i delillerle sabit olan hüküm lerdir ve iki kısımdır.
    A.)  Farz-ı ayın: Mükellef her müslümanın ancak kendisinin yapmasıy la yerine gelen amellerdir. Beş vakit namaz ve oruç gibi.
    B.) Farz-ı kifaye: bazı müslümanların yapmaları ile diğer müslümanlardan mes uliyyet kalkan farzlardır. Cenaze namazı ve selam almak gibi. Eğer böyle bir farzı müslamanlardan hiç biri yapmazsa hepsi mesul olur.
     2.Vacip: Farz derecesinde kati olma yan delille sabit hüküm ler dir. Vitir ve bayram namazları gibi.
     3.Sünnet: Peygamberimizin sözü, işi ve başkası yaptığında hoşgördüğü şeyler dir.Sünnet ikiye ayrılır.
     A.) Sünneti müekkede: Peygamberimizin devamlı olarak yapıp pek az terk ettiği sünnetleridir. Sabah ve öğ len namazlarının sünne t leri gibi.
    B.) Sünnet-i  gayri müekkede: Peygamberimizin arasıra yaptığı sünnetlerdir. İkindi ve yatsı namazının
 ilk sünneti gibi.     4.Müstehap:Peygamberimizin çoksevdiğişeylerdir Sadaka ver mek ve nafile oruç tutmak gibi.
   5.Mübah:İşlenmesinde sevap terk edilmesin de günah olmayan şeylerdir. Oturm kalkmak, yemek, içmek gibi.
     6.Mekruh: İşlenmesi hoş görülmeyen şey
     7.Müfsit: Başlanmış bulunan bir ibadeti bozan şeylerdir.
     8.Haram:İşlenmesi kat’i delil ile yasak edi len şeylerdir.içki içmek,ana-babaya asi olmak
      GÜNAH NEDİR Günah: Allah’ın haram kıldığı herhangi bir şeyi yapmaktır. Günahlar Küçük ve Büyükolmak üzere iki kısımdır:
       BÜYÜK GÜNAHLAR 1.Allah’a ortak koşmak 2.Adam öldürmek 3.Namuslu kimseye ifti ra etmek  4.Zina etmek  5.Harp den kaçmak  6.Sihir yapmak ve yap dırmak  7.Yetim malı yemek  8.Ana ve babanın, meş ru istekleri ne karşı gelmek 9.Harem-i şerif’te günah işlemek 10.Faizcilik yap mak 11.Hırsız lık yapmak  12.İçki içmek
     CİHAD Sırf Allah’ü Tealanın dinini yay mak için yapılan gayret lerdir. Müs lüman lar her gün yerine getirmekle mükellef bulun duk ları ibadet vazifelerinin yanında ayrıca cihadlada memurdurlar.
      ABDEST   Abdest, belli organları usulüne göre yıkamakla dini bir temizliktir.
     ABDESTİN FARZLARI:
1.Yüzünü yıkamak.
2. Kollarını (dirsekleri ile beraber) yıkamak.
3.Başının dörtte birini meshetmek..
4. Ayaklarını (topularıyla beraber) yıkamak.
    ABDESTİN SÜNNETLERİ:
 1.Niyet etmek.         
  2   Euzü besmele ile başlamak.
  4   Evvela elleri ni bileklerine kadar yıkamak.
  4   Misvak kullanmak.
5.  Biraza kurumadan diğerini yıkamak.
6.  Ağzına ve burnuna üçkere su vermek
7.  Kulağını meshetmek.
8.  Parmaklarını hilallemek.
9.  Azaları üçerkere yıkamak.
10.Başını kaplama mes etmek.
               ABDESTİN MEKRUHLARI
1.    Sağ el ile sümkürmek.
2.    abdest azalarını fazla veya eksik yıkamak.
3.    Suyu yüzüne çarpmak
4.Güneşte ısınmış su ile abdest almak
5.Suyu çok az kullanmak ve israf etmk
6. Abdest alırken konuş mak.
7.Sünnetlerini terk etmek.
     ABDESTİ BOZAN ŞEYLER:
1.Önden ve arkadan çıkan herşey
2. Vücutdan kan, ve sarı su akmak.
3. Ağız dolusu kus mak.
4.    Delirmek.
5.    Sarhoş olmak.
6.    Bayılmak.
7.    Arkadan yel çıkmak.
8.    bağdaş kurupdayanarakuyumak 9.namaz içinde başkası işitecek derecede gülmek
10. Dişlerininara sından çıkacak kan, tükrük ile müsavi olmak.tıraş olmak, tırnak kesmekte abdesti bozmaz.
   GUSÜl Cünüplük, hayız ve nifastan temizlenmek için  yıykamaktır
  Guslün farzları:
1. Ağza su vermek 2. Burna su vermek. 3. Bü tün bedeni yıkamak.
    GUSLÜN SÜNNETLERİ:
1.    Niyet etmek.
2.    Besmele çekmek.
3.    avret mahallini yıkamak.
4.Önce başına, sonra sağ daha sonra sol omuzuna üçer defa su dökmek ve her defasında vücudunu ov mak.
5. Avret mahallini örtülü tutmak.
     TEYEMMÜMÜN FARZKARI:
1. Niyet.2. İki darp ve mesih. TEYEMMÜM NASIL YAPILIR ?Niyet edip Euzü-Besmele çekerek birdefa ellerini toprak ve ya toprak cinsinden bir şeye vurup ileri-geri sürter. Onunlayüz ünü mesheder. İkinci defa ellerini aynı şekilde vurup ileri-geri sürter. Evvela sağ son ra sol kolunu mesheder.  Teyemmüm ederken parmaktaki yüzüğüm çıkarılması ve yerininde meshedilmesi ve parmak ara larının
 hilallen mesi zaruridir.
     NAMAZ  Namazın farzları on ikidir. Namazın dışında ki farzlarına şart, içinde ki farzlarına da rükun denir.
   Namazın şartları:         Namazın rukünleri
1. Hadesten taharet.        1. İftitah tekbiri
2. Necasetten taharet.      2. Kıyam
3. Setr-i avret.                 3. Kıraat
4. İstikbal-i kıble.            4. Rüku
5. Vakit.                           5. Secde
6. Niyet.                           6. Kaade –i ahire
    HADESTEN taharet: Namazın şartlarından bir incisi hadesten teharettir. İki kısımdır.Küçük hades: abdesti olmamaktır.
Büyük hades: Cünüb olmak, ayrıca kadınların loğusa veya hayızlı (aybaşı hali) olmasıdır.
   NECASETTEN teharet:Namaz kılacağı yer de,bedeninde veya el bisesinde namaz kılın masına mani pislik varsa temizlemektir
NECASET İKİ KISIMDI
1.ağır insan pisliği eti yenmeyen hayvanların pis liği ve salyası tavuk kaz ördek pisliği kan irin menimezi vedi ağız dolusu kumuk içğiler katısı 3. kıram sıvısı el ayası
2. hafif.necaset atın sidiği eti yenen ehil ve ya bani hayvanların pisliği etiyenmeyen kuşla rın dışkısı isabet ettiği uzvun veya elbisenin dörtde birinden fazla ise namaza ma nidir
    SETR-i avret:Avret mahallini örtmek. Av ret mahalli; insan vücudunun başkaları tarafın dan görülmesi ve gösterilmesi haram olan yer ler dir Erkeklerin avret mahalli, göbe ğinden diz kapağının alt kısmına kadardır .ka dınların isebileklerine kadar elleri topuklarına kadar ayakları ve yüzleri hariç bütün vücutları avret mahallidir
   İSTİKBAL-İ KIBLE: Mekkde kabeyi  görenler için tam kabeye dönmektir. Uzakta olmaları sebebiyke kabeyi görmeyenlerin ise kabe  tarafına dönmeleri kafidir.
   VAKİT: Her namazı vakti girince kılmaktır.
     KERAHET  VAKİTLERİ: Üç vakit ki bu vakitlerde namaz kılınmaz.
1.Güneş doğduktan sonraki 32dk içinde
2.Güneş tam zeval vaktınde iken,
 yani ökğle dan evvel ki 1520 dk içinde.
3. Güneş batarken, yani akşam namazından evvel ki 45 dk içinde. Bu vakitte ancak o gü nün ikindi namazının farzı kılınabilir.
    NİYET: Allah rızası için namaz kılmayı dile mek ve hangi namazı kılacağını bilmektir.
 NAMAZIN RÜKUNLERİ:
1.İFTİDAH TEKBİRİ: Namaza ‘Allahü Ekber’ diyerek başlamaktır.
2.KIYAM: Ayakta durmaktır. Kıyam, farz ve vacip namazlarda şarttır.            3. KIRAAT: kendisi işitecek derecede Kur anı Kerim ayetlerinden birmiktar okumasıdır. Kıraat vitir ile nafilelerin ve iki rekatlı farzların her rekatında, dört rekatlı farzların ise ilk iki rekatında farz dır. Son iki rekatında okumak sünnettir. Farz olan kıraat miktarı,üç kısa ayet ve ya bu miktarda uzun bir ayettir.                 
4.RÜKU: baş ile arkan düz olacak şekilde eğilmektir.                                              5. SECDE: Rükundan sonra alnını,ve bur nunu , yere koymaktır.
 6.KADEİ AHİRE: Namazın sonunda ki otu ruşta ‘Ettehiyyetü’yü okuyacak kadae oturmaktır.
      NAMAZIN VACİPLERİ
1.Namaza‘Allhü Ekber’ile başlamak.
2. Fatiha-i şerife okumak.
3.b Fatiha’dan sonra bir sure veye  mua dil olcak kadar ayet okumak.
4.Kıraatı evvelki iki rekatta tahsis etmek
5. İki secdeyi bir biri ardınca yapmak.
 6. Tadili erkana riayet etmek. Yani rüku
vesecdeden doğrulunca ve diğer rukun ler arasında mafsallar yerleşinceye kadar beklemek.
7. Ka’delere Et-tehiyyetü okumak.
8. Namazın sonunda selam vermek.
9. Öğle ve ikindi namazlarının farzında fatiha ve sureleri gizli okumak.
10. Sabah, akşam ve yatsı farzlarıyla
 Cu ma ve bayram namazlarında imam
 olan kimse, fatiha ve surekeri (sesli) okumak.
11. Üç veya dört rekatlı namzlarda ikin ci rekattan sonra oturmak.
12.Fatiha’yı zamm-ı sure denevvel okumak
13.Namazda sehven terk edilen vacipler den dolayı sehiv secdesi etmek.
14. Vitir namazında kunut okumak.
15.Secdeye alın ile birlikte burnuda koymak.
          NAMAZI BOZAN ŞEYLER
1. Konuşmak ve kendi işiteceği kadar gülmek  (eğer yanında ki işitecek kadar güler se hem namazı hemde abdesti bozulur.)
2. ‘Ah’ diye inlemek.
3. Ağlamak. (eğer ağlamak Allah korkusun dan olursa namaza zarar vermez)
4. İsteği ile özürsüz öksürüp boğazını ayıt lamak.
5. Sakız çiğnemek.
6. Bir rükünde üçkere kıl koparmak.
7. Bir rükunde bir yerini üçkere kaşımak.
8. Bir rekatta iki saf miktarı yürümek.
9. Saç veye sakalını taramak.
10. Aralarında bir adam sığacak kadar açık yer bulunmaksızın bir kadınla beraber aynı imamla aynı namazı bir hizada kılmak.
11. Özürsüz, göğsünü kıbleden çevirmek.
12. Namaz içinde imamından başkasının yanlışını söylemek.
13. Kuranı mana bozulacak kadar yanlış okumak.
14. Kasten selam verip selam almak. (Nama zın sonu zannederek selam verse namaz bo zulmaz. Sehiv secdesi lazım gelir.)
15. Avret mahallinin dörtde birinin üç tesbih okuyacak kadar açık bulunması.
16. Secdede iken iki ayağı ile tepinmek. (bir ayağı ile üç defa tepinirse namazı bozulur.)
17. Secdede iki ayağını birden yerden kaldırmak.
     NAMAZIN SÜNNETLERİ
1. Ezan okumak.
2. Namaza başlarken ilk tekbirde erkek lerin ellerini kulakları hizasına kadınla rın omuz ları hizasına kadar kaldırması.
3.Tekbirden hemen sonra el bağlamak. (Kadın lar göğsü üzerinde sağ eli sol eli üzerine kor. Erkekler ise sağ elinin baş ve serçe parmakla rı ile sol bileğine halka yaparak göbek altına bağlar.)
4. Sübhaneke okumak.
5. Euzu ve Besmele okumak.
6.Her rekatta Fatihaden önce besmele  
7. Fatihadan sonra Amin demek.
8. Rükua ve secde araların tekbir almak
9. Rükuda üçkere tesbih okumak.
10. Erkekler, rükuda ellerinin parmaklarını açık olarak dizleri üstüne koyup başları ile sırtlarını bir hizada tutmak. (Kadınlar ba  şları ile sırtlarını düz yapmazlar.).kadın lar, parmaklarını birbirinden ayırmak sı zın ellerini dizlerinin üzerine koymak.
11. İmam rükuden kalkarken  ‘semiallhü limen hamideh’ demek.
12. Cemaat, rükuden kalkarken Rabbena  lekel hamd’ demek.
13. Yalnız kılanın her ikisinide demesi.,
14. Secdede üçkere tesbih okumak.
15.Secdede elparmaklarını kapalı tutmak
16. Erkek secdede karnını oyluklarından uzak tutup, kollarını yerden kaldırmak.
17. Kadın ise secdede karnını oyluklar ına yapıştırıp kollarını  yanına yapıştırır
18. Tahiyyatta ve kadede ellerini oyluklarının üzerine koyup parmaklarını kendi halinde bırakmak.
19. Tahiyyatta erkek sol ayağı üzerine oturup sağ ayağını dikmek.
20. Kadın ise iki ayağını sağ yana yatırarak sol oyluğu üzerine oturmak.
21. Selama sağdan başlamak.
22. Son kadede Peygamber Efendimize selavat okumak. 
   SEHİV SECDESİ Namazda unut ma veya gafletle yapılan bir noksanlık veya fazlalıktan doğan hatayı düzeltmek için yapılması vacip olan secdedir.
SEHİV secdesinin icap ettiği yerler:
Sehiv secdesi namaz içindeki bir vacibin
terk veya tehir edilmesinde,farzın ise ge ciktirilme sinden lazım gelir. Farz ın terk edilmesinde ise Namazın yeniden kılınması gerekir.
     CUMA NAMAZININ vücubunun şartı yedidir:
1.Erkek olmak
2. Hür olmak.(Esir ve hapis olmamak.)
3. Mukim olmak.(seferi olmamak)
4. Sıhhatli olmak.( gidemeyecek kadar hasta olmak)
5. Gözleri sağlam olmak.
6. Ayakları sağlam.(kötürüm olmamak.)
7. Namaza gitmeye mani ve bir özürü bulun mamak.(Düşman korkusu, şiddetli yağmur, çamur gibi şeyler cumaya mani hallerdir.)
   CUMA NAMAZININ SIHHATİNİN ŞARTI.6
1. Cuma namazı kılınacak yer şehir olmak (izin ve berat verilen köylerde de kılınabilir)
2. Emir veya vekilinin  kıldırması.
3. Öğle namazı vaktinde kılınması.
4. Cemaatın huzurunda hutbe okumak.
5. İmamdan başka üç kişi bulunmak.
6. Cuma kılınan yer herkese açık olmak.
      BAYRAM NAMAZI Kendilerine Cuma namazı farz olan kimselere bayram namazları vaciptir. İki bayram namazı vardır. Biri Rama zan bayramı namazı, diğeri ise Kurban bay ra mı namazıdır.Bayram namazlarının vakti gü neşin doğmasından takriben 45 dk sonra başla yıp kaba kuşluğa kadardır.Bayramnamaz ları ikişer rekattır. Aynen sabah namazının far zı gibi olup, fazla olarak her rekatta üçer tek bir vardır. Üçü birinci rekatta subhaneke den son ra Fatiha’dan evvel; üçü de ikinci rekatte kıra atten (sonradır. Bu altı tekbir vaciptir.)                                                                   .     KABİR SUAL VE CEVAPLARI
-Rabbin kimdir ?Rabbim Allhü Teala
-Dinin nedir?Dinim, Din-i İslam
-Peygamberin kimdir ?Muhammed (a.s)
-Kitabın nedir ?  Kur’anı azimüşşandır.
-Kıblen neresidir ?Kıblem Kabe-işerif
-Kimin zürriyetindemsin?Hz Adem (a.s)
-Hangi milletdensin Millet-i İbrahim (a.s) mü’minim Hakka müslümanımelhamdülillah.
    SEFER BAHSİ  Karada deve ile veya
    yaya yürüyüşle 18 saatlik (bu günkü ölçü ile 90 km lik )denizde ise 60 millik bir me safeye gitmek tir.Misafir dört rekatlı far zları iki kılar Akşam namazı nın farzı nı, vitir namazını ve dört rekat lı bütün sün netleri tam olarak kılar.
MÜBAREK GECELERİNİSİMLERİ
MEVLİD gecesi:Efendimizin dünyaya geldiği gecedir.
REGAİB: Hz Amine’nin Peyga mberimi ze hamile olduğunu anladığı gecedir.
Mİ’RAÇ,gecesi: Peygamberimizin ilahi salta natı seyretmek üzere Allah’ın dave ti ile eşsiz bir mucize olarak göklere ve ni ce alemlere seyahat ettiği gecedir.
BERAAT gecesi:Kur’anı kerimin dünya semasındabeytül izzete.
KADİRgecesı kua,nı kerimin Peygam berimize inmeye başladığı gecedir.
 ORUÇ  Oruç, ibadet niyetiyle imsaktan güneş batıncaya kadar yemekten, içmek ten ve cinsi münasebetten men etmektir.
  ORUCUN FARZLARI:
1. Niyet etmek
2. Niyetin ilk ve son vaktini bilmek.
3. İkinci fecirden itibaren güneş batı nca ya kadar orucu bozan şeylerden kendini tutma ktır.Oruca başlama za manına ‘im sak’açmaya ‘iftar’ denir.
   ORUCUN KISIMLARI
1. FARZ.ramazan orucunun eda ve kazası ve keffaret orucu
2.VACİP.bozulan nafilenin kazası ve adak
3. SÜNNET.muharrem ayının 9.cu günü ile beraber onuncu günü tutulan oruç
4.MENDUB.herayda 3.oruç
5. NAFİLE.bunların gayrı oruç
6.MEKRUH.bayramlada  tutulan oruç
  KAZA VE KEFFARET icapettiren
1. Bilerek yemek içmek.
2. Bilerek cinsi münasebet
3. Bilerek sigara içmek.
4.  kil denen toprağı .
5. Gıybet ettikten sonra (oruc bozuldu
diye) bilerek orucu bozmak.
6. Hanımının veya sevdiği bir
kimsenin tükrüğünü yutmak.
  Yukarıda sayılanlardan birini yapan
 kimse bozduğu orucu kaza eder ve ke ffa ret olarak ta ara vermeden iki ay oruç tu tutar.
 KAZAYI İCAP ETTİREN LER
1.Oruç Hatırındaiken Buğazına Birşey Kaçmak
2.Ağzına aldığı veya burnuna çekdiği
su buğazına kaçmak
3.niyetin vaktini geçirip öyleden sonra niyet etmek
4.unutarak yedikten sonra kasden yemek
5.ağzına giren kar ve yayağmur yutmak
6.iğne vurdurmak
7.burnuna ilaç çekmek
8.kulağına yağ akıtmak
9.feçri sadık doğmadığı zannı ile yemek
10.güneş battı zannı ile iftar etmek
11.kusmuğnğ çıkarmayıp yutmak
12.arkadaşının ve zevcesinden başkasını
n tükrüğünü yutmak.
13.kendi tükrüğün dışarı çıkarıp yutmak
14.su ve ya yağ ile ıslanmış parmağnı ayıp yerine sokmak
15.dişi kanayıp kanı tükrüğü ilemüsavi olduğu halde yutmak
16. buhur yakıp dumanını buğazına kaçırmak
 ZEKAT Zekatın farz olmasının şartı: Baliğ (ergen) akıllı ve hür olan ve borcu bulunmayan  müslümanın asli ihtiyacın dan fazla olarak üzerinden bir yıl geçen nisab miktarı mala malik olmasıdır.
 NİSAP Zekatın farz olması için dinin koydu ğu bir ölçüdür kişinin borcundanhariç.82.gı ram altın ve ya karşılığı ticaret malına sa hip olması
         ÖŞÜR Arazi mahsüllerinin zekatıdır ve çı kan mahsülden onda birini vermek tir. para ile sulanıyorsa yir mide bir dir
   Zekatın verileceği yerler:
1. (nisaba sahip olmayan fakirler)
2. Miskinler (hiçbir şeyi bulunmayanlar.
3. Zekat toplama memurları
4. Mükellfe-i kulub
5. Kölelikten kurtulacak kişiler
6. (karşılığı  malı olmayan Borçlulara
7. (fisebilillah) Allah yolunda olanlara
8. (harçlıksız )yolda kalmışlar  Zekat bu sekiz yerden herhangi birine verilebilir. faziletli yer hiçbir şeyi olmayan miskin ve Allah yoludur.
       HAC  Zilhicce ayında ihrama gire rek arefe günü  Arafat’ta vakfe yapmak sonra da kabei tavaf etmekten ibarettir.
HACCIN FARZ OLMASININŞARTLARI
1. Müslüman olmak   2. baliğ olmak
3. Akıllı olmak           4. Hür olmak
 5 evine dönünceye kadar aile fertlerine yetecek yol ve vasıta masraflarınıkarşıla yacak kadar paraya sahip bulunmak.
6. İslam memleketi olmayan yerde haccın farz olduğunu bilmek .
    KURBAN Kurban Allhü Tealaya yakınlık için, ibadet niyetiyle kurban bayramı günle rinde kurbana müsait hayvanı kesmektir. 2.SENE 1. DÖNEM
MÜSLÜMAN çocuğuna bazı dini sualler
S:Sen Müslüman mısınC: elhamdülillah.
S: Müslümanım demenin manası nedir?
C: Allah’ ı bir bilmek Kur’an-ı Kerim’i ve Muhammed a.s.tasdik etmek
S: Ne zamandan beri müslümansın?       
C: “Bela dediğimizdan beri
SUAL: “ Bela zamanı” neye derler?
CEVAP: Misak’a derler. Yani Cenab-ı Hak ruhlarımızı yarattığı va kit bunlara hitaben  Elestü birabbi küm” yani (ben sizin Rabbiniz değil miyim?) diye sordu. Onlarda Bela (Evet Rabbimizsin)dediler O zaman dan beri müslümanım demektir
SUAL: Rabbin kimdir?  CEVAP: Allah.
S: Seni kim yarattı?CEVAP: Allah.
S: kimin kulusun? C:Allah’ın kuluyum
S: Allah kaçtır ?             C: Allah birdir.
S: Allah’ın bir olduğuna delilin nedir?
C: Sure-i İhlas’ın ilk ayet-i kerimesidir.
S: Bunun manası nedir?C: Sen söyle ki Habibim Allah birdir, demektir.
S: Allah’ın varlığına akli delilin nedir?
C: Bu alemin varlığı ve alemdeki nizam
S: Allah’ın zatı hakkında düşünce caiz
midir? C: Caiz değildir. Çünkü akıl
Allah’ın za tını anlamaktan acizdir.Allah’ın ancak sıfatı hak kında düşünülür.
S: İman-ı Yeis nedir?
C: Firavun gibi ölürken iman etmektir.
S:Bu iman mutebermidir?C:Değildir
S:Tövbe-i yeis nedirC:İmanı ve ameli olan kimsenin ölürken tövbeetmesidir:
S:Bu tövbe mutebermidir?C:Muteberdir.
S:Dinin hangi dindir?C: İslam dinidir.
S:Kitabın hangi kitap?C:Kur’an-ı Kerim
S:Kıblen neresidir?C:Kabe-i Muazzama
S:Kimin zürriyetindensin?C:Adem a.s
S:Kimin milletindensin?C:İbrahim.as. 
S:Kimin ümmetisin?C:Muhammed S.A.
S:Mezhep kaçtır?CEVAP: İkidir.
S:Nelerdir?C: İtikatta, Amelde mezhep
S: İtikatta Mezhep imamları kaçtır?C:2.
S: Kimlerdir?C: İmam Maturidi veEş’ari
S: Amelde mezhep kaçtır?C:4
S:NelerdirC:Hanefi,Şafii,Maliki,Hanbeli
S: İtikatta mezhebin kimdir?
C: Ehl-i sünnet ve cemaat mezhebidir.
S: Amelde mezhebin nedir?C:Hanefi
S: Bizim itikatta mezhebimizin imamı
C: İmam  Ebu Mansur Muhammed Maturudi rahimehullah Hazretleri’dir.
S: Şafi, Maliki ve Hanbeli mezhebinden olanların itikatta imamları kimdir?
C:Ebü’l-Haseni’l-Eş’ari (Rahimehullah)
S:İmam Muhammet Maturidi nerelidir.
C:Semarkan’ın Maturidiköyünden.türk
S:Maturidi nezaman vefat etmiştir?
C:Hicri (333)Tarihinde
S: Eş’ari nerelidir? vevefat Nezamanı
C:Basralı olup,Hicri (324) tarihinde
S:Namazın kazaya kalmasına meşru sebeb kaçtır?
CEVAP:Üçtür.a) Uyku  b)Muharebe esnasında düşmandan hiç fırsat bulamamak  c)Unutmak
S:Otuz iki farzısayarmısınız? CEVAP:Sayarım:6 İmanın şartı,5İslamın şartı,12Namazın farzı,4 Abdestin farzı,3 Güslün farzı,2 Teyemmümün farzı,Cem’an 32 eder.

  

17.01.2017

nikah kağıdı


Kadınlar ikinci eş olmayı neden ve nasıl kabul ediyorlar?
Resul Tosun
Milli Gazete 26 Aralık 2000
TV kanallarının dinimizde kusur aramak için yaptığı ve oldukça da yüksek reyting yakaladığı programlar, bir yandan İslam'ın dolaylı olarak tebliğine vesile olurken öte yandan bazı kafaları da karıştırdığı muhakkak.
Son programlar İslam'daki çok eşliliği gündeme taşımış, önüne gelen fikir beyan etmiş, İslam Hukuk Metodolojisinden bihaber ama bir miktar dini kültürü olan kimileri çok evliliğin bir ruhsat olmayıp emir olduğunu, hatta çok evliliğin dört eşle sınırlı olmayıp sonradan sınırlandırıldığı iddialarında bile bulunulmuştur..
Bu konuya aslında diyanetin ve ilim adamlarının ciddi biçimde eğilmesi ve topluma aşılanmaya çalışılan şüpheleri izale etmeleri gerekir. Ama henüz bu konuda sadra şifa bir yayın yapılmadığı için tereddütler giderilmiş değil. Geçenlerde bir üniversite öğrencisinin sırf çok evliliği tartışmak için bana gelmesi üzerine aşağıdaki notları düşme zarureti hissettim.
Öncelikli olarak tespit etmemiz gereken nokta çok evliliği İslam'ın getirmemiş olması, var olan çok evliliği dört kadınla sınırlaması, bunu da yapılmadığı takdirde kulun günaha gireceği bir emir olmayıp bir ruhsat olarak belirlemesidir. Hanımı doğurgan olmayan bir kocanın, kısır olan hanımını boşamak yerine doğurgan ikinci bir hanım ile evlenmesi bir ruhsattır. Hanımı hasta olan bir kocanın sağlıklı ikinci bir hanım ile evlenmesi de bir ruhsattır. Savaş deprem ve benzeri afetler sonunda kadınların sayısının ereklerden fazla olması halinde de birden fazla evlilik bir ruhsattır. Bu ruhsatlar dışında çok eşlilik yapılmaz mı? Siz ne derseniz deyin yapılıyor. Üstelik çok yaygın bir şekilde yapılıyor.
Burada, sistemin resmen tanımadığı bir ortamda, karşımıza, "Dinen cevaz olsa bile birden fazla kadınla evlenmek ne kadar sağlıklıdır?" sorusu çıkmaktadır.
Resmi nikahı bulunmayan hanımların genelde mağduriyet ihtimali yüksek olduğu için ben şahsen cevaz olsa bile Türkiye şartlarında birden fazla hanımla evlenmeyi sağlıklı bulmam. Çünkü resmi nikahı olmayan hanımın hukukunu koruyacak resmi hiçbir müeyyide yoktur. Karıkoca arasındaki ihtilaflarda resmi nikahı olmayan hanım özellikle de beyin vicdansızlığı halinde mağdur olacaktır.
İkinci üçüncü veya dördüncü eşler kocanın vicdanından başka hiçbir himayeye sahip değildirler. Dolayısıyla resmi nikahı bulunmayan eşlerin hukukları her an ihlal edilebilir.
Tabi burada sadece erkekleri suçlamak da çok mantıklı değildir. Genelde soru tek taraflı soruluyor. Neden erkekler birden fazla kadınla evleniyor deniyor. Oysa eğer bir sorumluluk varsa erkeğin olduğu kadar kadının sorumluluğu da vardır.
Soru "neden erkekler ikinci kadınla evleniyor ve kadınlar ikinci eş olmayı neden ve nasıl kabul ediyorlar?" şeklinde sorulursa daha insaflı olur.
Şu tespiti de yapmakta fayda umuyorum ki, şehirlerdeki çok evlilikler kırsaldaki çok evlilikten daha fazla sorunludur! Zira, çok eşlilik kırsalda açıktan yürütüldüğü için resmi nikahı olmasa da ikinci üçüncü eş kocasının evindedir ve onun himayesindedir. Toplumun ve çevrenin baskısı ikinci eşin hukukunu korumada çok önemli bir etkendir. Oysa büyük şehirlerdeki çok evlilik genelde gizlidir. Gizli olduğu için de ikinci eş çevrenin desteğinden ziyade gizli ilişki içinde olduğu için güvenilmez ve itimat edilmez konumdadır. Şehirlerdeki çok eşli erkeklerin hepsi değilse de bir çoğu metres hayatını dini nikah ile meşrulaştırma yolunu seçmiş gibidir. Resmi nikahlı eşinden ve ailesinden gizlediği için ikinci eşe seyrek uğranmakta dolayısıyla İslam'ın cevaz verdiği çok eşlilik hukukuna riayet edilmemekte ve hem gizli nikah hem de adaletsizlik sebebiyle beyler sorumlu duruma düşmektedir. Binaenaleyh bu şekilde çok evliliğin - gizli nikah tartışmalı olmakla beraber- dinen cevaz noktası bulunsa bile dindarları rencide edecek bir netice söz konusu olduğu için müminlerin kaçınması gerekir.
İslam hukukunun uygulanmadığı ve haklarının korunmadığı bir ortamda ikinci eş olmayı kabul eden kadınlar, kusura bakmasınlar ama haksızlığa uğradıkları zaman bunun sorumlusu kendileri olacaktır.
Binlerce çiftin dini nikah ile çok eşli olarak yaşadığı ve fiili bir durum oluşturduğu ülkemizde yönetimin ikinci eş konumundaki hanımların hukukunu korumaya yönelik yasal düzenleme yapmaması ise siyasetçilerin üzerinde tartışması gereken bir konudur!
Özetle diyorum ki, hastalık, kısırlık, kadın nüfüsunun erkeklerden fazla olması ve benzeri sebeblerle bir ruhsat olan çok evlilik farziyet gücünde bir emir değildir. Türkiye gibi resmi nikahı olmayan hanımların hukukunun korunmadığı ortamlarda çok evlilikten uzak durulmalıdır.
Bir hanım bu şartlarda bile ikinci eş olmayı içine sindiriyorsa bize söz söylemek düşmez, herkes özgürdür.

Biz sadece uyarırız.
İslam'da Haram Olan Evlenme Şekilleri
  Bunlar İslamdan önce cahilliyet devrinde uygulanan nikah şekilleridir. Tamamı batıldır.
 
·  Nikah-ı Muta
·  Nikah-ı Makt : Dul kalan kadın kocasının mirasına dahil olurdu. Başka karısından çocukları varsa en büyük oğul babasının karısına başkasından daha çok hak sahibiydi. Eğer üvey annesi ile evlenmek istiyorsa onun üzerine bir elbise atar ve onu sahiplenirdi, bu genel bir uygulama şeklini almıştı.
·  Nikah-ı Şığar : Takas evlenmesi demektir. İki kişi aynı miktar mehirle, kızlarını birbirine evlenmek üzere vermeyi taahüt ederler. Kadına verilmesi gereken mehirden babave kocalar faydalanmış olur.
·  Nikah-ı İstibda : Kendi soyundan daha asil ve daha zeki bir çocuk sahibi olmak isteyen adam, karısını meziyetleriyle tanınmış bir erkeğe gönderir. Kadın gebe kaldıktan sonra evine döner. Koca gebelik kesin belli oluncaya kadar karısına yanaşmaz. Doğan çocuk kocadan olmuş sayılır ve onun mirasçısı olurdu.
·  Grup Evlenmesi : Sayıları onu geçmeyen bir grup erkek aynı kadınla cinsel ilişkide bulunurdu. Kadı, gebe kalır çocuk doğurursa, doğumdan bir müddet sonra bu erkeklerin hepsini davet eder ve  onlara şöyle derdi: Benimle olan ilişkinizden doğan şeyi biliyorsunuz. bir çocuk sahibi oldum. Erkeklerden birine hitap ederek: "Ey Ebucehil çocuğuna istediğin adı koy" derdi. Bu andan itibaren  o kimse çocuğun babası olur ve babalığı red edemezdi.
·  Serbest Birleşme : Bazı kadınlar bütün erkekleri kabul ederler ve kapılarına bayrak asarlardı. bir çocuk doğurunca bütün müşterilerini toplar ve "kaif" denilen bir kimse çocuğun babasının kim olduğunu tayin ederdi. Artık o kimse çocuğun babası olurdu.
·  Nikah-ı Bedel : İki erkeğin karılarını muayyen bir müddet için değiştirmeleridir.
·  Nikah-ı Hdn : Erkek muayyen bir bedel karşılığında bir kaç gün birlikte yaşamak için kadınla anlaşırdı. bu bir nevi metres hayatı şeklinde olan bir birleşmeydi.
·  Deneme Evlenmesi : Kadının muayyen bir dostu varsa ve bundan bir çocuk doğurmuşsa, beyanı üzerine kadın o kimseye nikahlanırdı. Bu bir çeşit dneme evlenmesiydi.
 

Kaynak:
Büyük Kadın İlmihali, Rauf PEHLİVAN
Hürmet-i Musahara 
Hürmet-i Musahara: Hısımlıktan metdana gelen haramlık demektir. Bu hısımlık hakiki olur bir de hükmi olur. İkisinde de haramlık meydana gelir. Hakiki  hısımlıktan evlenilmesi haram olan kadınlar bölümünde bahsetmiştik. Hükmi hısımlık ise aşağıda açıklanacaktır. Bu meseleler az da olsa müslüğmanların başına gelen olaylardır. Müslümanların bu konuda çok dikkatli olması lazımdır. Çünkü  bu konu takva veya teferruat değil, farz ve haram olan konulardır.
Hanefi mezhebine göre hurmet-i musahara şöyle tarif edilir : "Birbiriyle cinsel ilişkide bulunan yahut derileri çıplak olarak veya vücut sıcaklığını hissettirecek kadar ince bir elbisenin üstünden birbirine değip şehvet duyan yahut birbirinin cinsel organını açıkça görüpde (kıl bitim yerini görmek yeterli deği) şehvet duyarlarsa "Hurmet-i Musahara" meydana gelir.
Yani sanki birbirleriyle karı-koca olmuş gibi birbirlerinin büyükleri ve küçükleri kendilerine haram olur. Hükmi hısımlık meydana gelir. Birkaç örnek vermek gerekirse:
  • Bir kimse şehvetle kayın validesinin veya kayın pederinin elini tutarsa eşi ona haram olur.
  • Bir erkek kayın validesinin veya bir kadın kayınpederininm elini tutup bu sebeple her ikisinde veya birinde şehvet hissi doğarsa, eşlerin kocaları kendilerine haram olur, nikah gider
Şehvetin ölçüsü : Yalnız aklından kötü birşey geçirmek değil, erkeğin cinsel organının canlanması kadın ve yaşlının kalbinin meyletmesi.
Bu haramlılığın oluşması için, kendine dokunan veya cinsel organına bakılan kişinin "müştehat" olması şarttır. Dokuz yaşından aşağı olan çocuklar müştehat değildir.
Bu dokunuşun veya bakışın, bilerek, sehven, hataen veya zorla oluşu arasında hiçbir fark yoktur. Hepsinde haramlılık gerçekleşir.
Faydalanılan Eserler:
Büyük Kadın İlmihali, Rauf PEHLİVAN